Annons

Ledare: ”Ospecade fakturor och att göra sig oanträffbar anstår inte en myndighet!”

Lantmäteriet har bekymmer. Kanske väljer Ölandskommunerna också snart att likt Kalmar skapa ett eget kommunalt lantmäteri.
Publicerad 27 maj 2021
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Lantmäteriet kritiseras hårt på Öland, både av kommun och privatpersoner. Dyra och ospecificerad fakturor, saktfärdiga och nonchalanta, har de låtit bara senaste veckan. ”Lantmäteriet är på väg att avveckla sig själva”, varnar Ölandsbladets Peter Boström.
Lantmäteriet kritiseras hårt på Öland, både av kommun och privatpersoner. Dyra och ospecificerad fakturor, saktfärdiga och nonchalanta, har de låtit bara senaste veckan. ”Lantmäteriet är på väg att avveckla sig själva”, varnar Ölandsbladets Peter Boström.Foto: Arkiv/Montage

Drygt 40 kommuner i Sverige har redan tagit steget fullt ut. De kommunala lantmäterierna gör det som statliga Lantmäteriet skulle eller åtminstone borde ha gjort.

Väntetiderna är långa på Lantmäteriets utredningar. Satsningar tappar fart och uteblivna projekt kostar på sikt kommunerna och samhället i stort mycket pengar.

Annons

Då är det till och med billigare att upprätta ett eget kommunalt lantmäteri, i alla fall för de större kommunerna. Skulle kunna varit en lösning för Öland under en kommun, men nu har vi det som vi har det med två mindre kommuner och då är vi i händerna på gamla vanliga Lantmäteriet.

Att samarbetet mellan kommunerna och Lantmäteriet gnisslar fick vi senast bara bevis på i Dovreviken. En avvikelse på mindre än 1,3 procent av detaljplanen, 155 tomter blev 157. Det gick inte ens för Borgholms kommun att få ett möte med Lantmäteriet:

”Vi är uppgivna, frustrerade och besvikna på deras bemötande som är på gränsen till nonchalant. Deras bemötande, de långa handläggningstiderna och viljan att lösa frågor, det här är ett tillväxthot”, konstaterade kommunalrådet Ilko Corkovic.

I Runsberga kom fakturan för ett enkelt privatärende på 101 000 kronor och trots frågor har inte myndigheten kommit med någon specificering.

Det svar som både kommun och och privatperson får är - ”överklaga om ni är missnöjda!”. En inte helt serviceminded verksamhet kan tyckas. Och för en privatperson betyder överklagandet att denne förmodligen måste anlita juristhjälp och så springer ärendet iväg ytterligare 20 000-30 000 kronor.

””Hade vi haft att göra med ett privat företag så hade frågan om ”saltade fakturor” säkert blivit föremål för betydligt fler rättsliga prövningar.””
Peter Boström om kritiken som riktas mot Lantmäteriet.

Misstanken sticker ju fram om att vi har en myndighet i ekonomiskt trångmål och att det går ut över de som tvingas anlita densamma. Hade vi haft att göra med ett privat företag så hade frågan om ”saltade fakturor” säkert blivit föremål för betydligt fler rättsliga prövningar.

Lantmäteriet borde tillämpa en större öppenhet. Möt kommuner, specificera fakturor, arbeta lösningsorienterat - det är ett måste för att Lantmäteriet inte helt ska avveckla sig själva.

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons