Annons

Ledare: ”Grattis, Calle! Men framför allt ett stort tack!”

Mottagaren av Ölandsbladets marknadsföringspris har bokstavligt talat fått Öland på fötter!
Publicerad 7 september 2021
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Det började med Hornsjön Runt 1978. Sedan dess har massor av lopp varje år dragit tusentals människor till Öland. Nu får Carl-Gustaf Nilsson utmärkelsen Årets marknadsföringspris för den positiva bild han sprider om Öland.
Det började med Hornsjön Runt 1978. Sedan dess har massor av lopp varje år dragit tusentals människor till Öland. Nu får Carl-Gustaf Nilsson utmärkelsen Årets marknadsföringspris för den positiva bild han sprider om Öland.Foto: Johan Malmqvist

Carl-Gustaf Nilsson har spridit bilden av det goda Öland, men också lockat tusenden att komma till vår ö för att delta i någon av alla dessa motionstävlingar som han varit med och skapat. Ständigt med hustrun Katarina vid sin sida.

”Familjen Högby” som reportrarna på storstadstidningarna beskriver fenomenet.

Annons

Det började i liten skala. Året var 1978 och Högby IF behövde få in lite slantar i föreningskassan. Hur vore det med ett lopp runt Hornsjön, skulle det vara möjligt?

Jodå, visst var det möjligt. Det blev bara början. Numera arrangerar Högby IF någonstans mellan 25-30 tävlingar per år.

”Genom sitt arbete har Carl-Gustaf Nilsson bidragit till ett friskare samhälle, men också gett möjligheter för så många att upptäcka Öland under eller i samband med löpartävlingarna.”
Peter Boström

Calle är noga med att lyfta fram de människor han har runt omkring sig - familjen, men också Högby IF och Öland Running.

Fast Calle är den enskilt viktigaste figuren. Om det strider ingen.

Varje år kommer tusentals löpare till någon av alla de löpartävlingar som hålls på Öland. Inte sällan är det vår pristagare som skapat tävlingarna, men nästan alltid är det han som är både reklammakare, ban-markerare, funktionär, tävlingsledare och prisutdelare.

Genom sitt arbete har vår pristagare bidragit till ett friskare samhälle, men också gett möjligheter för så många att upptäcka Öland under eller i samband med löpartävlingarna.

Det är så lätt att man glömmer bort de där ”givna” marknadsförarna. Minns hur stolt och rörd Kay Wiestål var när han fick Ölandsbladets marknadsföringspris 2015.

Det skulle ha kunnat vara ett ”skitpris” för en sådan som Kay Wiestål, vilken under så många år var en så viktig del i marknadsföringen kring Öland. Men det blev inte så många utmärkelser, i alla fall hade det inte blivit det då när han fick vårt pris.

”Det här betyder oootroligt mycket”, sa Kay när jag fick möjlighet att prata med honom efter ceremonin.

Samma känsla fick jag när jag pratade med Calle efter lördagens prisutdelning på Strand Hotell. Det betyder något att uppmärksammas på hemmaplan. Att vara del av något som inte bara genererar slantar till den lokala idrottsföreningen, utan i stort ser till att fler människor kommer till vår ö och på så sätt bidrar till allas vår välfärd.

Annons

Stort grattis, Calle! Men framför allt, tack!

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons