Annons

Ledare: Gotlands död kan vara Ölands bröd – men inte i längden

På ett år har färjepriserna till Gotland ökat med nära 50 procent. På kort sikt skulle det kunna gynna turistnäringen på Öland, men i det längre perspektivet är det av vikt också för ölänningar att Gotland hålls flytande.
Publicerad 2 mars 2023
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Visst, på kort sikt kan chockhöjningen av biljettpriset på Gotlandsfärjorna gynna den öländska turismen. Men Ölandsbladets ledare varnar för att konsekvenserna också kan drabba Öland; ”Det är en gammal sanning, att det som är bra för Gotland också är bra för Öland!”
Visst, på kort sikt kan chockhöjningen av biljettpriset på Gotlandsfärjorna gynna den öländska turismen. Men Ölandsbladets ledare varnar för att konsekvenserna också kan drabba Öland; ”Det är en gammal sanning, att det som är bra för Gotland också är bra för Öland!”Foto: Kenth Jönsson

En öländsk två-barnfamilj med bil får räkna med att betala runt 4000 kronor för att ta sig tur och retur till Visby från Oskarshamn.

För en Stockholmsfamilj som utgår från Nynäshamn får räkna med minst 5000 kronor för att ta sig till Gotland. Det är klart att det är sådant som sätter spår i familjeekonomin. 5 000 kronor och sedan boendekostnader på det.

Annons

I vintras höjde Destination Gotland kostnaderna på Gotlandsfärjorna med 30 procent, men till det ska också läggas smyghöjningar det senaste året för bland annat förhöjda bränslekostnader. Så den totala höjningen räknas till närmare 50 procent.

Här saknas innehåll

”Ett dråpslag för Gotland”, kallar de sju politikerna från vänster till höger i Region Gotland höjningen.

På kort sikt - ja, den öländska besöksnäringen skulle kunna gynnas av de höga färjekostnaderna till grannön. Stockholmsfamiljen som står i valet och kvalet vart semestern ska ställas kan föredra Öland, även om bensinpriserna sannerligen inte heller sjunkit senaste året.

Men om vi tänker vidare?

Färjepriserna påverkar också gotlänningarna och all deras godshantering. Gotlands jordbruk har liknande siffror som Öland när det gäller den totala försörjningen av jordbruksvaror i landet, dryga fem procent.

Naturligtvis har också färjepriserna enormt stor betydelse för de som arbets- eller studerandependlar till fastlandet.

”Det är en gammal sanning, att det som är bra för Gotland också är bra för Öland.”

Det här en glesbygdsfråga där Öland och Gotland behöver kroka arm. Den här gången gäller det Gotlands färja, nästa gång Ölands bro. Det handlar om möjligheten att kunna bo och verka på öar som också tillhör Sverige.

Den eventuellt kortsiktiga vinsten för Öland om turisterna väljer bort Gotland kan bita oss själva i svansen. Om fastlänningarna i stället börjar vända på sina semestervanor till att semestra utomlands eller hemestra på hemmaplan, då har vi fått en tuff utveckling som är svår att ta oss ur.

Det är bra om vi kan få fastlandsfamiljen att välja Öland eller Gotland för sin semester. På så sätt kanske det blir Öland vartannat år. Det är en gammal sanning, att det som är bra för Gotland också är bra för Öland.

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons