GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: ”För Öland slår världens högsta dieselpriser extra hårt!”

Det är rätt att försöka minska avgaser. Men det blir fel när den som drabbas är den gröna näringen där våra öländska lantbrukare är viktiga aktörer.
Publicerad 11 oktober 2021 • Uppdaterad 12 oktober 2021
Högsta dieselpriserna i världen och vid värsta tidpunkten. ”För Öland slår därför dieselkrisen extra hårt!”, beskriver Ölandsbladets ledare.
Högsta dieselpriserna i världen och vid värsta tidpunkten. ”För Öland slår därför dieselkrisen extra hårt!”, beskriver Ölandsbladets ledare.
Foto: Carl Johan Engvall

Det borde vara skillnad på vem som använder diesel och till vad. I detta ligger en möjlighet till subventioner för lantbrukare, vilket inte borde vara orimligt.

Dieselpriset stiger nu över 19 kronor i Sverige, också HVO den miljövänligare varianten följer prisutvecklingen. Bara ett enda land i världen har högre dieselpris och det är Hong Kong.

Ett år kvar till valet hade Sveriges Television under söndagskvällen partiledardebatt. Faktiskt nämndes ”landsbygd” och ”glesbygds” vid ett par tillfällen. Bara det att vi som bor i dessa områden inte riktigt känner igen oss av den bild som förmedlas.

Skellefteå målades nu ut som glesbygd. Alltså, vi pratar om Västerbottens största stad. Bara i själva staden bor det 36 000 invånare och i kommunen 72 000 människor. Om det här nu enligt våra partidelare är glesbygden, så vad ska vi då kalla Löttorp och Södra Möckleby?

Elbilar hade en också framträdande roll i partiledardebatten. På Öland är vi en bit efter. Det är inte laddstolpar i var och varannan hörna av våra avlånga ö precis.

Batterimodellen har heller inte kommit så långt inom jordbruksnäringen. Så kallade hybridtraktorer är fortfarande bara i sin linda. De första modellerna har börjat prövas på marknaden.

Volvo presenterade en eldriven hjullastare ifjol, som i höst fått en efterföljare. Men arbetstiden räcker än så länge bara dryga sex timmar och kostnaden ligger nära tre miljoner kronor.

”Hur många öländska lantbrukare tvingas kasta in handsken i höst?”

Även om biogasen är på frammarsch så är fortfarande våra öländska lantbrukare i väldigt stor utsträckning beroende av diesel. Att Sverige då i höst när våra öländska lantbrukare kör som mest har världens näst dyraste dieselpriser är ruggigt tufft.

Hur många öländska lantbrukare tvingas kasta in handsken i höst? Vem ser då till att hålla våra landskap öppna, vem tar över miljövårdaransvaret och framför allt, vem ser till att vi får lokalproducerad mat på bordet?

Det är också nästan ett ödets ironi att vi bara för någon vecka sedan uppmärksammade att det är exakt 60 år sedan som Ölands Järnväg lades ned. Det där att vi är så beroende av diesel på Öland, inte bara för jordbruket utan också för transporter.

För Öland slår därför det världsrekord-dyra bränslet extra hårt!

Peter BoströmSkicka e-post