Ledare: En bra slogan blir aldrig för gammal
För att visa upp Öland på ett mer modernt sätt, lanserar Ölands Turismorganisation nu Ölands nya grafiska profil.
Den ser tilltalande ut, med ett lutande l som sticker ut.
De flesta företag och organisationer inser behovet att förnya sig, att hänga med i sin tid.
Det som var modernt och hippt för tjugo år sedan kan kännas väldigt föråldrat idag.
Därför är det alltid vettigt att fundera över hur den grafiska delen av idrottsklubben, organisationen eller företaget ser ut.
Men man ska heller inte ändra allt bara för ändrandets skull.
Sloganen ”Solens och vindarnas ö” har fungerat i 100 år och fungerar bra än idag.
Det har gjorts andra försök genom åren, men solens och vindarnas ö har levt kvar.
De orden säger så mycket, så enkelt och så bra.
Med vinden kan vi tänka både på väderkvarnar och sjöfart. Med solen kan vi tänka på turister som njuter av värmen under sin semester.
Men i dagens läge, när de allra flesta inser värdet av att finna alternativa energikällor, är solen och vinden också tecken i tiden: solceller och vindkraft.
Solen och vinden är något som vi förknippar med Öland.
Så varför krångla till det?
Solens och vindarnas ö har visat sig stå stark som en symbol för turistnäringen. Andra försök har gjorts, exempelvis ”Öland – Sveriges guldkant”, ”Alla tiders Öland” och ”Öland – i grunden annorlunda”, men hela tiden har solens och vindarnas ö funnits där som en självklar slogan.
Den grafiska profilen lär säkert ses över fler gånger vad tiden lider.
Men solens och vindarnas ö har kommit för att stanna. En bra slogan blir aldrig för gammal.