Annons

Ledare: ”Därför misslyckas arbetet med öländska vägar!”

Den här gången har Trafikverket faktiskt analyserat och lyssnat. Ändå blir inte den nya vägbeläggningen på sydöstra Öland bra.
Publicerad 27 februari 2024
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Den här gången tänkte Trafikverket på ”allt”. Ändå misslyckades omläggningen av oljegrus på sydöstra Öland på grund av vädret. ”Tyvärr svårt att se lösning”, analyserar Ölandsbladets chefredaktör.
Den här gången tänkte Trafikverket på ”allt”. Ändå misslyckades omläggningen av oljegrus på sydöstra Öland på grund av vädret. ”Tyvärr svårt att se lösning”, analyserar Ölandsbladets chefredaktör.Foto: Privat

Resultatet av arbetet som slutfördes i oktober är något som liknar en tvättbräda. Det studsar och skakar i ratten. Samtidigt far överblivet grus omkring som projektiler.

Fast i det här läget går det nästan inte låta bli att tycka synd om Trafikverket och de som gjort arbetet.

Annons

Ortsbefolkningen har underkänt tidigare reparationsarbeten å det grövsta. Med rätta, måste sägas. Lokaltidningen rapporterade om hur oljegrus-arbetet mellan Stenåsa och Gräsgård drogs igång under maj månad.

Följden blev att oljegruset liknade en sörja i det varma vädret och de enormt tunga fordonen som trafikerade sträckan i ensilagetider grävde djupa sår i vägbanan. För att inte tala om stenarna som for omkring i trädgårdarna.

Okej, Trafikverket gjorde sin läxa. När sträckan Gräsgård-Ottenby skulle repareras 2023 så togs hänsyn till både väder, lantbrukarnas schema och den tätare turistsäsongen. Arbetet förlades till oktober.

Knappt fyra månader senare så verkar reparationsarbetet ändå ha misslyckats.

Analysen är gruset som lades på oljeblandningen inte hann köras ned i vägbanan förrän vinterväglaget kom i slutet av november. Snöröjningen har då skrapat bort delar av det grus som skulle hamnat i vägbanan.

När vintern nu släppt sitt grepp så ser vi resultatet. Vi har en väg som är om möjligt ännu gropigare än den vi hade innan reparationsarbetet satte igång i höstas.

”Bekymret är att det så kallade oljegruset tycks vara det enda möjliga mellan-alternativet.”

Från flera öländska håll hörs röster om andra lösningar än oljegrus. Dessvärre så blir prislappen då enormt mycket högre.

Ölandsbladet har varit i kontakt med Trafikverket. Bekymret är att det så kallade oljegruset tycks vara det enda möjliga mellan-alternativet. Grusväg vill ingen ha och ”vanlig” asfalt är ekonomiskt omöjligt.

Vi hamnar därmed i ett moment 22-läge, där vi får hålla tummar för att vädret är med oss. Och den här gången har vädret sannerligen inte varit det.

Förhoppningen är att vägen går att åtgärda å det snaraste. Innan ensilagsäsongen sätter igång...

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons