Annons

Ledare: Allt fler elbilar, men laddstolpar saknas

Framtiden stavas el. Om det råder väl knappast någon tvekan.
Ledare • Publicerad 19 februari 2023 • Uppdaterad 20 februari 2023
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Fler laddstolpar efterlyses för att möta behovet.Foto: Maria Brynielsson

Men vägen dit är inte enkel. Häromdagen redovisade Sveriges Television att det finns risk för ett elunderskott i landet.

– Det går alldeles för långsamt, säger Energiföretagens vd Åsa Pettersson till SVT.

Annons

I en prognos från Energiföretagen görs bedömningen att Sverige kommer att behöva mer än dubbelt så mycket el om bara drygt 20 år för att klara den gröna omställningen av industrin. Totalt handlar det enligt Energiföretagens analys om ett gap på 290 TWh som behöver fyllas. Det är lika mycket som ungefär 35 stora kärnkraftreaktorer eller 10 000 vindkraftverk.

Så det är ingen liten omställning vi står inför, om alla planerade investeringar bland landets företag ska bli av.

En del av det ökande behovet av el går till elbilar. Där börjar det hända saker.

Trafikanalys rapporterar att i slutet av 2022 var 197 709 elbilar i trafik i Sverige. Det innebär en ökning med nästan 80 procent jämfört med året innan. Var tredje nyregistrerad bil är en elbil.

Det känns rätt i tiden att kung Carl XVI Gustaf i årets kungsrally på Öland ska köra en elbil på den sista etappen. ”För Sverige – i tiden” är ju kungens valspråk och elbilar ligger verkligen i tiden.

Men samtidigt hänger inte utbyggnaden av laddstolpar med.

Riksförbundet M har för femte året granskat utbyggnaden av publika laddstolpar. M Sveriges sammanställning av statistik från branschorganisationen PowerCircle visar att antalet publika laddstolpar är mindre än hälften av vad de borde vara.

– Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser, som att bilisten tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan och de klimatfrämjande egenskaperna hos bilarna går om intet. Detta är illa eftersom tillverkningen av de laddbara bilarna frestar på miljön genom den mer omfattande råvaruåtgången samt att bilen kostat bilägaren mer i inköp jämfört med en vanlig bil, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige i ett pressmeddelande.

Statistiken för Kalmar län visar att andelen elbilar ökat med 55 procent medan antalet laddstolpar bara ökat med 24 procent.

Här finns det alltså möjligheter till förbättringar. Inte minst ett turistlandskap som Öland måste se till att det finns laddstolpar som täcker behovet för de turister som gästar ön.

Kenth JönssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons