På baklängesvandring i Rydstedts fotspår
LUND
Anna Rydstedts öländska förankring är stark. Då Anna Rydstedt-sällskapet nyligen inbjöd till en vandring på Helgonabacken läste Anna Smedberg Bondesson de tidigaste dikterna av Anna Rydstedt i den lundamiljö där de kom till.
Anna Rydstedt kom till Lund från Ventlinge 1946 och kom att stanna där fram till 1964. Hon blev en del av den litterära riktningen Lundaskolan och hon var aktiv i studenttidningen Lundagård och Litterära studentklubben som kom att prägla 50-talets lyrik. Anna Smedberg Bondesson valde att läsa dikter och texter som tidigare inte publicerats i bokform som hon funnit i sin forskning om Anna Rydstedt.
Framför statyn av Klippmannen lästes dikten som statyn inspirerat. De tidiga dikterna rymmer den tematik som sedan återkommer i Rydstedts dikter, att komma ur sin budenhet i sig själv, att föda sig själv, vilket ju Klippmannen gör med lite hjälp av poeten. Det konkreta med platsen angiven, där Klippmannen springer upp mot Sandgatan. Vi känner igen detta drag i den öländska konkretionen som återfinns i så många dikter där platser och personer anges exakt.Klippmannen
Jag smekte klippmannen
i natt. Han
den granitbundne i Lundagård
som lidit själv
sin födslovånda evigt,
honom födde jag i natt.
Ur hårda blocket
kröp han fram,
när jag öppnade hans knutna hand
och löste hans armar till liv.
Ur månslöjan rev jag ett stycke
och torkade svettrynkorna i pannan
och blodtårarna ur ögonvrån
och jag svepte i ullmoln
hans sargade axlar,
där musklerna skälvda
i krampaktig lek.
Då slet hans lår ur bojan raskt
och han sprang över kullens gräs
i riktning mot Sandgatan
(Ur Lundagård nr 8 1952)
Utanförskapet i studentstaden finns i de tidiga dikterna, ett utanförskap som Anna genom skrivandet besvärjde genom hela livet. /Saxar är människoläppar/klippande/diktarens kvidande kött/. Dikten leder tanken till såväl dikten Lilla tjur som till dikten Ett ansikte.
Den politiska Anna finns också tidigt framskriven bland annat i En sorglig historia från Lund där författaren som protest mot kriget i Korea börjar vandra baklänges i staden med allvarliga konsekvenser men med språklig humor.
Anna Smedberg lockade sedan sällskapet att gå på baklängesvandring i Anna Rydstedts fotspår. Utanför Universitetsbiblioteket, vid dammen, läste hon En sorglig historia från Lund där platserna återigen är konkreta. En politisk underton finns med då kriget i Korea har tvingat in författaren i denna baklängesvandring med allvarliga konsekvenser men med språklig humor och spänst. Mötet med den älskade kan inte få henne att ändra sin filosofi, han vill inte uppträda med baklängesgång på refugen, utan fortsätter sin väg framlänges. Vi som prövade fann att det kanske vore en bra idé att pröva på baklängesgång lite oftare även om utgången kan vara vansklig.
Vi var 15 personer, flera som aldrig tidigare hade hört talas om sällskapet men som mött Anna I Lund eller personer som berörts starkt av hennes dikter. Detta var det andra offentliga mötet i Skåne och sällskapet avser att fortsätta att anordna möten i Skåne. Efter vandringen bjöd sällskapet på cider och kaka på Helgonabacken.
Anna Rydstedt-sällskapet planerar att genomföra aktiviteter i Lund och i Stockholm men först är det sommarmöte i Ventlinge den 4 juli då Anna Smedberg Bondesson föreläser på temat:
Kore som Kristus - Jesus som kvinna i Anna Rydstedts diktkonst.
Viktoria Bengtsdotter Katz