Linnéårets erfarenheter tas till vara genom nya satsningar
ÖLANDS SKOGSBY
Linnéåret år till ända och den öländska Linnégruppen splittras. Men förhoppningen inom den öländska turistnäringen är att kunna använda kunskaperna man skapat sig under året för att vinna nya marknadsandelar.
Denna vecka har det öländska Linnéåret summerats och framtidsvisioner presenterats. Vad gäller natur- och kulturaktörer så har Linnéåret varit lyckosamt. 56 platser på Öland har fått nya informationsskyltar, aktörer inom olika området har samarbetat, besöksantalet under junimånaden sägs ha ökat även om besökssiffrorna inte kommit än och Öland har kunnat erbjuda ”kvalitet” när det gäller evenemang.
Ekonomin gick också ihop med råge för den öländska Linnégruppen. Men publikt gav Linnéprojeket en del övrigt att önska och bland arrangörerna till evenemangen under den hektiska junimånaden finns det både nöjda och missnöjda.
INVIGNING I HÄLLREGN
Resmo Hembygdsförening hade nästan för många besökare till sitt evenemang, medan till exempel invigningen på Tallhöjden i hällregn blev ett publikt fiasko och Barnens Dag på Böda Sands Kronocamping lockade inte ett enda barn.
– Det är bara att konstatera att kommersiellt inriktade aktörer är lite besvikna. Vi är besvikna på att vi inte kunde locka fler barnfamiljer. Vi kan nog säga att vi lockade de redan frälsta. Handel är det stora dragplåstret när det gäller att locka barnfamiljer, så är det bara, säger Kurt Wirland, ordförande i den öländska Linnégruppen som nu upphör att existera.
Försöket att med artister få extra besökare slog inte väl ut.
– Det blev inte de jätteskaror vi hoppats på, säger Kurt Wirland.
GOTLANDSMODELLEN
Öland valde att arrangera evenemang varje dag mellan den 1 juni till den 21 juni. Gotland komprimerade i stället sitt Linnéfirande till en långhelg. Gotlandsmodellen är något av förebilden när den öländska turistnäringen i framtiden nu ska dra nytta av alla nyutbildade natur- och kulturguider, blomsterarrangemang och den ökade tillgängligheten till natur- och kulturmål.
”Kvalitetserbjudanden” är det som ska sälja Öland under turismens försäsong. ”Orkidéupplevelser, ”Blomsterfest” är rubriker som under försäsongshelgerna ska dra besökare till ön. Samtidigt kommer Ölands Turist AB att med turistchefen Gustaf Öholm i spetsen att göra en rejäl satsning på midsommarfirandet.
PETER BOSTRÖM
Kommentarer om det öländska Linnéåret:
”Det var många dagar och att det varit en varierande grad av uppslutning, det kan vi väl säga.”
Gustaf Öholm, vd Ötab.
”Gängse uppfattningen är nog att det gav ganska lite.”
Gunnar Kvarnbäck, Solberga Gård.
”Ingen annan region har skrivit så mycket om Linnéprojektet. Där är vi i Sverigetopp.”
Acke Sandström, mediaansvarig i Linnégruppen.