Annons
Nyheter

Johan Theorin visade ”Stenvik”

Nyheter • Publicerad 5 mars 2008

DJUPVIK

”Skumtimmen” har sålt i över 30 000 exemplar i Sverige. Nu är det Tysklands tur. Om några veckor ges boken ut där, med titeln ”Öland”. I går var fyra tyska journalister, från Köln, Berlin, Hamburg och München, på Öland för att tillsammans med Skumtimmens författare Johan Theorin åka runt på Öland, bland annat till Djupvik – i boken kallat ”Stenvik”.

Annons

– Det är en mycket speciell historia. Jag gillar platserna där boken utspelas och psykologin i boken, säger den tyska förläggaren Thomas Tebbe på Piper Verlag i München.

Hur kom det sig att den tyska titeln blev ”Öland”?

– Det var efter långa diskussioner. Det är ingen typisk titel för en kriminalberättelse, medger han.

Thomas Tebbe berättar att för de flesta tyskar är Öland ganska okänt och att namnet därför blir spännande.

– Öland är ett häftigt ord, tycker författaren Johan Theorin om det tyska förlagets val av titel.

POPULÄRA SVENSKAR

Svenska författare är populära i Tyskland. Piper Verlag ger bland annat ut böcker av Kerstin Ekman och Arne Dahl och andra som säljer bra är Håkan Nesser och Henning Mankell.

– Svenska författare skriver om ett samhälle som är likt det tyska, men ändå inte. Det är ofta intressanta böcker rent psykologiskt. Sen skulle nog alla tyskar vilja leva i Sverige, ni har så vackert landskap, säger förläggaren som en förklaring till de svenska framgångarna.

Den 19 mars släpps boken, med titeln ”Öland”, i Tyskland.

Hur många exemplar hoppas ni sälja?

Annons

– Över 15 000 skulle vara bra, säger Thomas Tebbe.

”Öland” marknadsförs hårt av förlaget, som bland annat hade med sig en TV-fotograf för att kunna ha rörliga bilder i sin presentation. Det tyska förlaget planerar att ge ut alla fyra böcker som Johan Theorin skriver i sin årstidsserie från Öland. Den andra boken, ”Nattfåk”, ges ut på svenska i höst.

Johan Theorin var ”reseledare” under färden med de tyska journalisterna.

– Det känns spännande, säger han om det tyska mediaintresset.

Kommer du att åka till Tyskland i samband med lanseringen där?

– Nej, det blir ”bara” här. Det är roligare att de kommer hit.

Vad ska du visa?

– Det blir stenkusten och de miljöer som finns i boken. Sen ville de se alvaret och östra sidan också.

Tisdagen bjöd på strålande väder med sol och kanske skulle dimma vara att föredra för att komma in i stämningen i ”Skumtimmen”.

DJUPVIK PÅ KARTAN

Annons

Henning Mankells deckare om Kurt Wallander har placerat Ystad på kartan och lockar många turister att vandra i den fiktive hjältens spår. Camilla Läckbergs böcker har betytt samma sak för Fjällbacka.

Blir det samma effekt för Djupvik nu?

– Jag hoppas inte det. Jag vill kunna bada i fred. Men det är ju kul om det kommer mer folk under andra tider på året än bara juli, säger Johan Theorin.

Den inbundna upplagan av ”Skumtimmen” har sålt i 31 000 exemplar. Nu finns den också som pocket, där Johan i bild och ord berättar om de verkliga platserna bakom hans fiktiva orter.

– Det var roligt att kunna göra det.

Totalt ges ”Skumtimmen” ut i 16 länder.

KENTH JÖNSSON

”Skumtimmen” – en kort resumé:En dimmig sensommardag i början av sjuttiotalet, i Stenvik på norra Öland, försvinner en liten pojke utan några som helst spår. I dagar letar familjen, polisen och frivilliga efter honom. Tjugo år senare får pojkens mor Julia ett oväntat telefonsamtal från sin far, den åldrige sjökaptenen Gerlof Davidsson. Han ber henne komma till Öland för att hjälpa honom med efterforskningar kring dottersonens försvinnande. Julia återvänder till sin barndomsö och tillsammans börjar de söka i det förflutna. Först nu får hon höra talas om en mytomspunnen ölänning, Nils Kant, som en gång satte skräck i en hel bygd. Han är död och begraven sedan länge, långt innan Julias pojke försvann. Ändå sägs han ibland vandra på det öländska alvaret i skymningen. I skumtimmen.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons