Annons
Nyheter

Håkan Rehnberg på VIDA

Nyheter • Publicerad 16 juni 2011

HALLTORP

Om jag talar om ”såningsmannens kast” är det väl mycket få som förstår vad jag menar. Den rytmiskt svängande rörelsen när en lantbrukare spred sitt utsäde över åkern, lärde jag mig av min svärfar en gång. Det var länge sen. Nu lever bara minnet kvar i ålderdomliga talesätt, ”Som sådden förnimmer Guds välbehag”.

Annons

Ändå är det på ett märkligt sätt närvarande i den utställning som Håkan Rehnberg visar i den Norra hallen på VIDA. Det är en fascinerande utställning. Den har en hög och på samma gång lågmäld ton, samtidigt som den inte är föreställande alls. Det är det som skiljer den från Johan Scott,

som finns i den Stora hallen.

Johan Scotts måleri är föreställande, det strävar mot referenser. Rehnberg, fastän han också är styrd av minnen, närmar sig hellre måleriets magiska ursprung, medan han i skulpturernas frusna gestalter visar ett arkitektoniskt formspråk som testar ögats intuitiva förmåga att fullborda de arketypiska, men antydda grundformerna. Den som har sett på TV programmet om Skogskyrkogårdens tillblivelse vet vad jag talar om. Se även Håkan Rehnbergs skulptur i hamnen i Färjestaden.

Denna strävan efter det absoluta i konsten dök upp i den tidiga tyska romantiken i början på 1800-talet. Den franska revolutionen hade ägt rum och konstnärerna sökte frigöra sig från sitt beroende av prästerskap, kungar, furstar och andra höga beskyddare.

Tanken på den absoluta konsten, ett slags l´art pour l´art, dök först upp i poesin som en ren ordmusik. Begreppet ”Poésie pure” förverkligades under 1800-talet i franskan av Mallarmé, i tyskan av Rilke och Paul Célan.

Men att clashen mellan den språkligt bundna tankemässiga och den rena konsten kom i dagen redan tidigt, visar ett epigram av den tyske poeten Friedrich Hölderlins (1770-1843).

Epigram är till skillnad från aforismer korthuggna satiriska dikter med en direktare udd. Det är en konstform som återkom på 1900-talet i den amerikanska poesin med Ezra Pound som det ledande namnet):

Die beschreibende Poësie

Wißt, Apoll ist der Gott der Zeitungsschreiber geworden

Und sein Mann, wer ihm treulich das Factum erzählt.

Annons

På svenska:

Den beskrivande poesin

Det ska ni veta! Apollon har blivit tidningsmurvlarnas gud

Och hans anhängare alla som troget berättar faktum för honom.

Därför talar även Rehnberg bara om måleri, aldrig om bilder. Han anspelar också själv gärna på den samtida konstnären Caspar David Friedrich (1774-1840) som föddes i Greifswald i det svenskt-ockuperade Pommern men kom aldrig till Sverige. Hans måleri har blivit ikoner för den samtida konsten, vilket inte minst visade sig i den stora utställningen om den ”besjälade naturen” på Nationalmuseum i Stockholm från oktober 2009 till januari 2010 då museet också visade åtta samtida kommentarer till arvet från Friedrich genom en utställning med verk av Karin Mamma Andersson, Ann Böttcher, Cecilia Edefalk, Denise Grünstein, Håkan Rehnberg, Jan Håfström, Lars Nilsson och Sigrid Sandström.

I tekniskt hänseende är hans målningar utförda på akrylglasskivor som han låtit blästra. Oljefärgen förs på med lugna intuitiva rörelser med gummispatlar men utan korrigeringar.

Verken på den främre väggen har en noggrant komponerad helhetsstruktur, medan de fristående stora målningarna är utförda i vildare rörelser från axeln med en mindre spatel.

De kan hos betraktaren väcka allusioner om en otuktad växtlighet men är inte avbildande. De allra senaste målningarna är de små verken på andra sidan.

De påminner om de ark av transparent ritpapper (smörpapper) som man målade på hos Académie Libre. Det var billigare än målarduk, plexiglasskivorna är dock ett hållbarare material för att hålla fast ”den Geist” – anden eller Gud i naturen.

Håkan undrade om jag hade gjort fler Hölderlin-översättningar. Det hade jag inte. Men jag kan bidra med en som också handlar därom. Den heter ”Blödigkeit” något som jag i samklang med C G Ekerwald som bodde i Mörbylånga i några år döpte till ”Ligga lågt”.

Annons

”Blödigkeit” som finns på nätet andas en positiv uppgivenhet. Allt som sker är rätt – ingenting kan längre bekymra eller såra. Slutraderna betonar också ”eftergivenhet” för konstens villkor – ett ”ja” till tillvaron, ett obetingat ja som avvisar revolt, kris, klagan och tragedi.

Temat är konstnärens plats i livet. För Hölderlin som levde på tröskeln till den moderna tiden var det av central betydelse. Ingenstans är dock brytningen i tidens tro och vetande så brutalt närvarande som i slutraderna till den 16-strofiga ”Dichterberuf” (diktarens uppgift):

Furchtlos bleibt aber, so er es muß, der Mann

Einsam vor Gott, es schüzet die Einfalt ihn

Und keiner Waffen brauchts und keiner

Listen, so lange, bis Gottes Fehl hilft.

På svenska:

Men orädd förblir mannen, om han är tvungen

ensam med Gud, enfalden skyddar honom

och inga vapen krävs och ingen

Annons

list, till dess att Guds saknad hjälper.

En märkvärdig dikt som hävdar att medvetenheten om Guds frånvaro i våra liv är förutsättningen för överlevnaden i vår civilisation.

Jag tror inte på Gud. Men om anden i naturen försvinner är det nog ute med oss.

ERICH SCHWANDT

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons