Från kungaopera till lokalrevy
BORGHOLM
Han har jobbat på kungliga Operan och Oscarsteatern. Har många år bakom sig i Kalmarrevyn och gjort konserter i massor. Till vardags arbetar han som familjepsykoterapeut. Möt Mörbylångarevyns regissör Peter Hausenkampf.
– Jag vill ha en föreställning med mycket tempo. Jag är trött på saker som ska bäras ut och in, säger Peter Hausenkampf, som regisserat Mörbylångarevyn för första gången tillsammans med Jessica Olander Yngvesson.
– Henrik Yngvesson ringde och frågade om jag ville vara med och det ville jag. Jag tror jag har nytta av mitt vanliga jobb när jag ska hjälpa ensemblen. Jag är orädd och vågar benämna vad som är svårt, säger han.
TIDIG GENOMGÅNG
Under produktionens gång har han flera gånger gått in och visat att han inte tyckt om en text eller en roll. Och ett av hans knep är att väldigt tidigt köra igenom hela föreställningen med skådespelarna.
– Även om de inte har lagt till figurerna så kan de känna rytmen, och skapa sin figur genom att prova olika former.
I år har revyn två helt nya, unga skådespelare; Marlene Nilsson och Alexandra Jansson.
– Ja, det är en blandning av vana revyrävar och helt nya talanger. Det är intressant att se att folk vågat. Till exempel Julia Hjertqvist som spelar vamp. Det är nästan det svåraste en kvinna kan göra och Julia gör ett härligt förvandlingsnummer.
SLUTET VIKTIGT
Enligt Peter Hausenkampf ska ett revynummer ha en tanke och en bra avslutning.
– Vissa revynummer kan vara väldigt långa och det beror på att de inte har hittat ett bra slut.
Under sin mest aktiva skådespelarperiod hade Peter Hausenkampf sex föreställningar i veckan – parallellt med heltidsjobbet som familjepsykoterapeut.
– Det var väldigt mycket ett tag, men nu sätter åldern stopp. Jag känner att jag vill satsa på mitt vanliga yrke.
MALIN MARKLUND
Läs ävenartikeln ”En nöjd skål för revypremiären”