Skogsjärnvägen – upptäck norra Ölands skogsmiljö med historiskt lok
De första rälsen lades 1908-1909 av Domänverket och längden blev 27 kilometer. Hästar drog till en början lasten, och 1910 inskaffades det första ångloket MORMOR, och 18 år senare även ångloket FARMOR.
Efter andra världskriget uppstod bilismen och järnvägen lades ner 1959 och FARMOR skrotades, men sedan dess har MORMOR helrenoverats och används fortfarande idag.
Den 21 juli 1974 bildades föreningen Böda Skogsjärnväg med mål att återuppbygga och trafikera lämplig sträcka och visa lok och vagnar från den gamla skogsjärnvägsepoken i drift. Tack vare markägaren Domänverkets välvilja ställdes den gamla banvallen mellan Fagerrör och Trollskogen till föreningens förfogande och arbetet kunde påbörjas samma sommar.
Trafikstart för sommaren är 25 juni och turer kommer gå ända till 15 augusti på tisdagar, onsdagar och torsdagar under dagtid.