Annons
Kultur

Skogens Hjärta utforskas på VIDA

I Norra rummet på VIDA Museum & Konsthall avlöser en märkesutställning en annan. Bertil Vallien har just flyttat ut med sin monumentala utställning av glasskulptur i alla former. Han avlöses av paret Ellen Ehk Åkesson och Markus Åkesson som skapat i glas, keramik, foto och måleri till temat ”Skogens Hjärta”.
Halltorp • Publicerad 18 juni 2021
Detta är en recension i Ölandsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
”Danse Macabre”: Markus Åkesson med ett tyg designat av honom själv. Samma tyg är en klädnad på den målade gestalten.
”Danse Macabre”: Markus Åkesson med ett tyg designat av honom själv. Samma tyg är en klädnad på den målade gestalten.

Ellen Ehk Åkesson och Markus Åkesson ställer denna gång ut gemensamt till ett gemensamt tema. En del av de utställda verken är till och med skapade gemensamt. Man kan misstänka att ursprunget till temat ”Skogens Hjärta” står att finna hos Ellen Ehk Åkesson, som har sina konstnärliga rötter i ”Mörkskogen”. Maken Markus har fångat hennes själ i följande strof ur en dikt på väggen i utställningslokalen:

”Du sov i den brända skogen 
lyssnade under jorden
och drömde liv i rötterna.”

Annons

Norra hallen är även denna gång nedsläckt, denna gång för att ge den rätta skogskänslan. Runt om i lokalen skjuter det upp glas- och keramikskapelser som svampar ur jorden. Som centrumpjäs de resistance i rummet dras ögat till ett gemensamhetsverk av de båda konstnärerna. Det är en uppsättning stora gröna stenar av glas. Man befinner sig verkligen i skogens hjärta, nära John Bauer. Verket heter ”The River”, floden, och ”stenarna” skall ge intryck av att vara flodslipade, och det gör de också. Men det är inte glas utan keramik med många lager glasyr.

”The River”: gemensamhetsverk av Ellen Ehk Åkesson och Markus Åkesson. Keramik.
”The River”: gemensamhetsverk av Ellen Ehk Åkesson och Markus Åkesson. Keramik.

På andra ställen ser vi keramikskulpturer, skapande av Ellen Ehk Åkesson, som i själva verket är glas. Andra skapelser, exempelvis ett jättestort hjärta, modellerat av Markus Åkesson, ser ut att vara keramik och är det också. Han har också skapat ett par vackra porträttbyster, materialet vågar vi inte gissa på. Ögat låter sig gärna luras, och de båda konstnärerna hjälper ivrigt till att skapa illusioner.

Markus Åkessons måleri är lika sevärt som vanligt. Nytt är kanske en expanderande liten serie skogslandskap, som ackompanjerar en skogsskulptur av Ellen Ehk i en särskild skogsnisch i den mörka skogen. Flera vackra människogestalter drar också ögat till sig, några av dem Åkessonska ryggar.

Allt är inte bara skog; inte bara målningarna är det inte. Insmugglade finner vi vackert drejade lerkärl med scener ur Holbeinska döddanser. Ellen drejade och Markus ristade. Samma dödsdanser finner vi på ett tyg designat av Markus Åkesson och sedan återgivet som en klädnad i en målning föreställande en mytologisk gestalt.

Det är inte så litet av en upptäcktsfärd att vandra genom den stora lokalen och glädjas åt en frodig kreativitet. ”Pandemin har varit till hjälp,” kommenterade Ellen Ehk Åkesson besökarens förtjusta rop, vad hon nu menade med det.

Anders MarellSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons