”Jag visste att det var bra men inte så bra”
2019 blir ett jubileumsår för Robert Wells. Han kan fira 50 år som pianist och 30 år med succéföreställningen Rhapsody in Rock. Det etablerade världsartisten driver också sedan sju år en piano skola och har ett stort engagemang för att coacha unga musiker.
-På mina pianoläger blir det inget curlande. Du kan inte göra något på halvfart. När jag var ung övade jag två till tre timmar per dag. Det är som sport, du måste träna hårt för att bli bra.
Den här sommaren skriver Robert Wells egentligen på en bok. Den ska handla om hans musikliv men det blir också en del coachningstips för unga musikanter. Därför blir det bara några få framträdanden.
– Jag har valt några guldkorn, den här konserten var en av dessa, förklarar Robert Wells när han går av scenen i Gillberga Stenbrott. Han är mer än nöjd med kvällen.
– Jag visste att det var bra men inte så bra. Det här liknar ett ställe i Finland som heter Pargas, men här är det bättre akustik. Bättre än Slottsruinen också. Här är bara öppet, det finns ingen bakvägg som ljudet studsar i.
Du har aldrig noter med dig på scen. Hur funkar det, hur klarar du det?
– Jag övar väldigt mycket. Du ska vara så pass fri som artist att du bara kan köra. Har du noter med på scen har du övat för lite, säger Robert och småskrattar lite och medger att när han ska kompa solister med klassisk musik, har han också noter med sig.
– Vi hade ingen spellista ikväll. Det kan man göra om man har rutinerade musiker med sig. Basisten och jag har spelat ihop i 31 år, trummisen 25.
Du planerar för Rhapsody in Rocks jubileumsturné nästa år. Får man se den i Gillberga stenbrott?
– Ja det hoppas jag. Det här stället har stor potential. Tänk om man kunde belysa väggarna här, lite senare på kvällen, olika färger, säger han och pekar.
– För oss är det en kick att komma till ett sånt här helt nytt ställe. Jag hoppas att det kan få fortsätta att vara så här, lite ”rough” och enkelt.