Kultur

En översiktlig överskådlig och nyanserad bok om Sveriges historia

Författaren Peter Olausson har tidigare givit ut bland annat Faktoider, Tredje rikets myter, 1914-Vägen till Första Världskriget och Nya ord med historia.
Publicerad 15 februari 2019
Detta är en recension i Ölandsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.

Han var tidigare ordförande i föreningen, Vetenskap och Fortbildning. Boken är förhandsgranskad av Sven Lilja, professor emeritus i historia.

Även om det inte står i något förord, framgår efter genomläsningen att målgruppen främst är elever på grundskolan och gymnasiet. Urvalet är givetvis subjektivt, men täcker väl de väsentligaste händelserna, som inträffat under de presenterade epokerna i bokens 11 kapitel, ett för forntiden och ett för varje århundrade från 1000-talet till och med 1900-talet.

Annons

Under senare år har historieundervisningen i skolan kritiserats dels för att det bara handlat om kungar och krig och inpluggning av årtal, och dels för att det saknats en röd tråd. Författaren har på ett förtjänstfullt sätt gått en balansgång. Kungar och krig har i synnerhet i äldre tider gjort avgörande avtryck i historien, men det har också fredliga värv gjort. Detta framgår tydligt i boken. Årtal skall inte föraktas. Årtal ger en kronologisk stomme, som underlättar den historiska förståelsen. Detta har författaren löst med underrubrikerna År för År, som avslutar varje kapitel.

De stora skeenderna under respektive århundrande har skildrats ganska översiktligt, men i gengäld har texten berikats med fördjupande faktarutor ofta rikt illustrerade, som till exempel kan handla om personbiografier: Carl von Linné, Cecilia Vasa och Carl Michael Bellman, men också om bergsbrukets och jordbrukets utveckling ofta överlappande flera århundranden.

En utmärkt introduktion till den svenska historien, även om jag saknar en bilaga med lästips för den som vill fördjupa sig ytterligare, liksom en källförteckning. Slutligen vill jag framhålla de rikliga, välvalda illustrationerna, de flesta i färg.

Sveriges historia från forntid till nutid

Peter Olausson. Ordalagets bokförlag 2018 inb 448 sid

Mats Garme