Annons

Replik på ledaren den 27 juli

1966 lärdes jag hos Gustavssons Körskola i Kalmar att all trafik beror på fordonet, föraren och vägen.
Publicerad 1 augusti 2019
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Ledarens förslag om ”en ny bredare bro” är mer som att kasta pengar i sjön, anser insändarskribenten.Foto: Arkiv

Så Herr Ledarskribent vi har dom vägar och den bro, vi har.

Upplevs dom då otillräckliga under några få tillfällen även under den högtrafik vi har några korta sommarveckor så hänger det på de två övriga delarna i vårt trafikflöde.

Annons

Föraren som då förhoppningsvis inte är drogpåverkad men utvilad och fokuserad på trafiken framför, bakom och vid sidorna av sig och inte som man ofta ser involverad i gestikulerande samtal med sina passagerare eller, som den husbil jag nära fick in i bagaget häromdagen, ena handen på tretusen kilo fordon och den andra på 150 gram telefån, en ”balans” som inte är tillrådlig.

Fordonen som vi möter i semestertrafiken är av skiftande kvalitet och skötsel där det verkar som är man på Öland på semester kan man köpa en ”slängbil” och dra omkring i. Fordon i avsaknad av service eller ens minsta tillsyn av föraren vad gäller däcks mönster och tryck, motoroljor eller kylvätskor, inte undra på att bilar havererar i tät, het, sommartrafik.

Skärper vi till oss, håller hastigheter och rätt avstånd mellan våra fordon funkar även den tätaste trafik mellan Borgholm och Kalmar. En sträcka jag ofta och problemlöst kör denna sommar.

Ledarens förslag om ”en ny bredare bro” är mer som att kasta pengar i sjön innan den vi har ”trimmats” upp i sina båda landändar för ett snabbare trafikflöde. Vägverket centralt har en plan för detta, det har i alla fall jag läst i denna tidning. Det hade varit trafikmässigt mer ”lönsamt” att börja med det än att harva fram och tillbaka med de olika förslagen för 136.an vilka började som en ide´ till en kostym men tycks sluta mer som en tummetott.

Per-Ola T Nilsson

Annons
Annons
Annons
Annons