Annons

Otryggare kan ingen vara…

Otryggare kan ingen vara än i KLT:s händer. Så vill jag besvara Per-Ola T Nilssons insändarsvar på min insändare om att vara färdtjänstresenär inom KLT:s hank och stör.
Publicerad 11 januari 2020
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Sen vidhåller jag, enligt mina tidigare insändare och även brev till Kollektivtrafiknämnden, att jag fortfarande ger fotfolket högsta betyg och KLT:s ledning och trafikledning sämsta betyg”, skriver Anne Wilks.
”Sen vidhåller jag, enligt mina tidigare insändare och även brev till Kollektivtrafiknämnden, att jag fortfarande ger fotfolket högsta betyg och KLT:s ledning och trafikledning sämsta betyg”, skriver Anne Wilks.

Det är KLT:s trafikledning som styr hela serviceresors trafik. Och det gör man med Kollektivtrafiknämndens goda minne medan KLT:s ledning sitter på glasberget långt ifrån verkligheten.
Vilka drabbas av detta? Jo det är taxiföretagen och deras anställda chaufförer och anställda på beställningscentralen.

Vi kunder drabbas också men mindre tack vare att taxiföretagen och dess chaufförer sliter på fältet och försöker rädda all missplanering.
När chaufförer i sin förtvivlan ringer trafikledningen på KLT och meddelar att de inte kommer hinna fram till kunden i tid pga trafikledningens missplanering får de svaret: ”Stå på då!” (helt utan hänsyn till väglag eller hastighetsbestämmelser).

Annons

En chaufför ringde när hans lille son råkat ut för en allvarlig trafikolycka och han bad trafikledningen låta någon annan chaufför ta hans sista pass då han måste möta upp ambulansen. Det blev nej… En del chaufförer biter ihop och säger inget, men man ser ju hur pressade de är av att inte kunna hålla tider, inte hinna nå toa eller inte få tid att äta.


Reglerade avtal angående arbetstider på papper hjälper inte med en trafikledning inom KLT som lever långt från verkligheten – och detta dessutom sanktionerat av KLT:s styrelse/Kollektivtrafiknämnden. Varken charmkurser, hjärt- & lungräddningskurser eller slipstvång med böter för chaufförerna hjälper i fotfolkets (taxiföretagen, chaufförerna och beställningscentralens personal) pressade arbetssituationer.

Vi får hoppas att de nya anbuden med tilldelningsbeslutet efter inkörning nu förbättrar för fotfolket. Sen håller jag tummarna för taxiföretagen för det kan bli tufft med KLT:s tumskruvar. Mina insändare för fram mångas talan i hopp om att KLT:s trafikledning och KLT:s ledning åtminstone skulle kunna tänka sig att besöka verkligheten på marken. (Deras förlängda arm i form av slipskontrollanter ute på fältet räknas inte).

I väntan på det gläder jag mig åt att jag kunnat glädja dig med mina akvareller!
 Sen vidhåller jag, enligt mina tidigare insändare och även brev till Kollektivtrafiknämnden, att jag fortfarande ger fotfolket högsta betyg och KLT:s ledning och trafikledning sämsta betyg.

Anne Wilks

Annons
Annons
Annons
Annons