Annons

Öppet brev till socialnämnden i Borgholms kommun

Insändare • Publicerad 4 juni 2008

I skrivelse 2007-05-28 till Kommunstyrelsen erbjöd sig Demensförbundet att kostnadsfritt under en dag utbilda politiker och tjänstemän inom demenssjukdomar och dess konsekvenser. Något svar har inte kommit! Inbjuda står dock kvar. Demensförbundet deltar gärna i en konstruktiv diskussion.

Nu hör åter anhöriga och vårdpersonal av sig till Demensförbundet. Anledningen är den oro man känner över kommunens tankar att ytterligare skära inom vården av demenssjuka. I en artikel i tidningen Östra Småland

Annons

(08 05 03) säger Socialnämndens ordförande Asta Ivarsson ”vi kommer att erbjuda den vård vi är skyldiga att utföra men att guldkanten försvinner.” Vad menas med ”guldkant”? Enligt lagen som hon nämner står bland annat ”socialnämnden skall medverka till att den enskilde får meningsfull sysselsättning” där står också: ” skall få möjlighet att delta i samhällets gemenskap och leva som andra”

Detta gäller självklart också alla demenssjuka. Till detta krävs personal! Enligt samtal som kommit till Demensförbundet skall 2 personal ansvara för 9 demenssjuka under eftermiddagen, varav 5 måste matas. Hur kan två personal också hinna med utevistelse, meningsfull sysselsättning, gemenskap osv av svårt demenssjuka?

Både Asta Ivarsson, socialchef Lisa Källén och äldreomsorgschef Gudrun Jonsson hänvisar till Socialstyrelsens jämförelse mellan kommuner (Äldreguiden) där Borgholm har högre än genomsnittet. Denna guide är ett mycket trubbigt instrument baserat på siffror för 2006 och som man kan tolka som man vill! Tjänstemännen vill också att personalen skall rotera och arbeta både inne och ute. Detta är tvärt emot all erfarenhet, som visar hur viktigt det är med ”få ansikten” för en demenssjuk för att kunna känna igen och vara trygg.

Socialnämnden har redan dragit över sin budget med 1,8 miljoner och detta beror delvis på för mycket personal säger ordföranden. Nej, är det inte i stället så att budgeten är fel dimensionerad? Vi är många som betalar skatt i Borgholms kommun och de flesta förväntar oss en värdig vård av våra äldre. Vill politikerna i Borgholms kommun göra andra prioriteringar är det viktigt att vi som bor i kommunen klart får veta det.

Många sommarölänningar har tankar på att efter pensioneringen bosätta sig på Öland. En dålig äldrevård kommer säkert att avskräcka och kommunen går miste om skatteintäkter. I ett skrivet förslag från Äldreomsorgschefen står: ”packa tätare på SÄBO och korttidsverksamheten” I min värld packar man inom industrin skruvar, muttrar! Gamla multisjuka människor vårdar man och till det behövs personal.

Stina-Clara Hjulström, ordförande Demensförbundet

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.