Annons

”Maten, ekonomin och miljön”

Insändare • Publicerad 4 juni 2008

Jag har under mars månad samlat på mig prisuppgifter för en fingerad storhandling i en ICA Nära på norra Öland och ett storvaruhus i Kalmar med syfte att få svar på frågan om det kan vara ekonomiskt försvarbart att göra en resa till Kalmar.

Förutsättningarna var att det skulle handlas varor för minst 1000 kronor ur olika varukategorier och i mesta möjliga mån lika produkter från båda affärerna. Varukategorierna är rotfrukter och grönt, mejeriprodukter, kött och fisk, konserver, mjöl och pasta, godis samt toalett- och hushållsprodukter. Allt kött är av svenskt ursprung och inga private label varor har ingått i undersökningen. Differensen mellan köpkassarna blev ca 70 kronor, med ost som den enskilt största prisdifferensen. Om jag då tänker mig en bränslekostnad kring 10 kr/mil kan man inte ha längre än 3,5 mil till Kalmar för att detta inköp skulle betala bränslet. Detta är dock inte hela resekostnaden utan det är mer rimligt att tänka sig att resan kostar någonstans mellan 20 och 30 kronor/mil. Då blir svårt att ekonomiskt räkna hem en resa över 2 mil enkel väg för ett liknande inköp. Fast då är inte det större utbudet av alternativa varumärken och lågprisalternativ medräknat till storvaruhusets fördel.

Annons

Med varorna väl hemma i hushållet finns en rad konsumentundersökningar som visar att 10-15 procent av maten hamnar i soptunnorna. Ur miljösynpunkt har förutom konsumentens bilresa även all gödsling, bearbetning, värmebehandling, förpackning och all övrig transport m.m. skett förgäves. Varför så mycket slängs och vad som kan göras åt det från näringen är ett stort framtida undersökningsområde. Och viktigt ur miljösynpunkt. Kan det vara så att det blir ett större svinn vid storhandling jämfört med mer kontinuerlig ’behovshandling’?

Begreppet ’En levande landsbygd’ kan också anknytas här. I tidningarna har bl.a. lokala skolors betydelse för landsbygdens attraktionskraft behandlats flitigt. Här torde också avståndet till en livsmedelsaffär spela en roll. Och en affär medför arbetstillfällen, som är en absolut avgörande faktor för en ’Levande Landsbygd’.

Annica Hansson

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons