Annons

Låt inte några få politiker skymma utsikten!

Insändare • Publicerad 4 augusti 2009

När jag läser om hur några av Ölandspolitikerna yttrar sig beträffande turismens så kallade baksidor och förslag om införande av broavgift, så känns det svårt att inte ventilera några andra synpunkter i det sammanhanget, än de som lades fram i Ölandsbladet den 28 juli. Att det i år har varit en extremt hög besöksfrekvens, utöver den normalt relativt höga nivån på Öland, beror framför allt på att Öland fortfarande är en vacker ö med ett trivsamt klimat och att människor väljer att stanna hemma i Sverige i år. Det finns dock ingen säkerhet för att det kommer att vara så i framtiden.

Att ha turisterna hos sig är som att ha bollen och publiken i fotbollens värld. Den som har bollen har enorma möjligheter att göra mål och att vinna matchen till lagets stora lycka medans de som inte har bollen har få möjligheter till framgång. Eller som att den som har kunden i butiken har större möjlighet att göra en affär medans den som inte har kunder har det mycket svårt. Om vi nu ser Öland som ett lag och turisterna är bollen, kunden eller kalla det möjligheten så handlar det främst om vad vi gör med denna möjlighet. Det lag eller företag som ser denna enorma chans som ett problem eller en kostnad är snart av med kunden till någon annan mera kreativ aktör eller plats, som i stället använder situationen till att göra mål och att ta hem guldet.

Annons

Faktum är att redan idag ger turisterna indirekt mycket skatte pengar och andra lättnader till de bosatta och kommunerna på Öland genom att näringslivet ger sysselsättning åt befolkningen som vänder kommunernas behov att dela ut stöd till behövande innevånare, till skatte intäkter och ökad möjlighet till inflyttning. Kommunerna har sedan till uppgift att fördela bytet på bästa sätt till alla sina innevånare men också att återinvestera så att kunden, turisten stannar kvar och kanske spenderar in ännu mera pengar i systemet.

Ett bra lag måste ha en tydlig vision och en stark tro som känns rätt och leder till framgång. Denna regel är nummer ett inom näringslivet, för framstående kommuner och inom fotbollen. Var är Ölandspolitikernas vision till folket? Jag tycker att man oftast uttalar sig om vad man inte vill ha, istället för vad man skulle vilja uppnå.

Det är tråkigt att politikerna och tjänstemännen på Öland inte har lyckats forma sin coachning och sitt ledarskap åt folket så att folket vågar rösta fram en enhetlig administration för ön. Det saknas ett ledarskap som får innevånarna ifrån norra till södra Öland att känna en stark vi känsla mot gemensamma mål, att känna visionen för en härlig framtid på sin ö så som ett enhetligt lag känner.

Det är knappast turisten, kundens problem att det finns två ledningar två lag i laget, två administrationer på en ö med bara cirka 25 000 permanenta invånare. Vad kostar inte detta? Och vad kostar det att politikerna och tjänstemännen inte har en gemensam stark och tillräckligt konstruktiv vision om vad man skall göra när kunden finns i butiken? Det är den bofasta befolkningen som får betala priset för denna obeslutsamhet och samtidigt missas möjligheten till ett ännu bättre välstånd med hjälp av turismen som redan finns.

Att tala om att införa stängsel eller bro avgift som intäktskälla till detta lags två administrationer tror jag inte är rätt strategi. Det skulle skymma utsikten för alla möjligheter som finns att ta in ytterligare flera hundra miljoner kronor till det som redan turismen ger Öland, fast på ett stimulerande och trevligt sätt. Dessa pengar skulle kunna ge ännu större möjligheter för bosatta på ön. För att detta skall kunna uppnås krävs en ändrad attityd, en tydligare ledning, en bra strategi, och en tydlig vision.

A.H. Friberg

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons