Läroböcker viktiga
Under rubriken Utbilda elever i entreprenörskap skriver den 21 juni nio representanter för sparbanker i Ölandsbladet om gymnasiekursen Ung Företagsamhet. Artikelförfattarna skriver att eleverna i denna kurs får utbildning och handledning i att driva företag. Eleverna får självförtroende och blir bättre rustade för att skaffa sig anställning eller starta egna företag och därmed att bidra till samhället.
Det är riktigt. UF är en utmärkt kurs. När samhället blivit mer decentraliserat och individualiserat har UF-förmågorna också blivit viktigare än tidigare. Det är därför den nya läroplan som börjar användas i augusti 2011 anger att alla elever ska lära sig entreprenörskap.
Men författarna skriver också att inga lektioner eller läroböcker kan ersätta den kunskap som föds ur egna erfarenheter. Som lärare i företagsekonomi frågar jag mig om författarna, trots att en tydligen är juryledamot, vet hur undervisningen i UF egentligen går till. Ingen av dem är lärare.
UF är normalt en kurs under gymnasiets sista år. Dessförinnan har eleverna redan läst en eller två kurser i Företagsekonomi. Men hjälp av lärare, läroböcker och andra läromedel har eleverna lärt sig budget, marknadsföring, prissättning och bokföring. UF handlar om att tillämpa de kunskaperna under handledning av en lärare och med särskilt UF-material. Det ger egna erfarenheter, på gedigen grund.
Artikelförfattarna är bekymrade över den höga ungdomsarbetslösheten i Kalmar län. De gör emellertid ungdomarna en stor otjänst genom att antyda att skolans centrala roll är att inspirera och väcka nyfikenhet, utan att undervisning och läroböcker behövs. De ungdomar som har svårast att få arbete och etablera sig i samhället är de som inte avslutat gymnasiet med fullständiga betyg. Det är ett mål som alla elever har rätt att nå.
Rickard Vinde
Svenska Läromedel Läromedelsförlagens branschförening