Annons

”Långt från Revsudden till E 22”

Borgholms mycket erfarne moderatpolitiker Eddie Forsman kräver att Öland får två broar, knappt två mil från varandra. Helst redan om 25 år. Och framför allt, för cykelturisternas skull.
Öland • Publicerad 9 mars 2019
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten är skeptisk till en bro mellan Revsudden och Öland.
Insändarskribenten är skeptisk till en bro mellan Revsudden och Öland.Foto: Arkiv

Det låter som ett aprilskämt, men kravet har tydligen ett visst stöd från brett borgerligt håll och en motion i ärendet ska diskuteras i riksdagen i april.

Aprilskämt i all ära, ännu roligare är att Eddie Forsman har väckt liv i den gamla öländska diskussionen om att bron från början borde ha byggts till Revsudden. Där är ju sundet smalast, det kan ju alla se.

Annons

Eddie vill alltså ha en bro till Revsudden.

Jag tittade på kartan och räknade. Från Stora rör till Kalmar, via dagens bro: 24,6 kilometer. Samma sträcka via Revsudden: 32,1 kilometer.

Ja, sundet är smalt just här. Men det är nästan en mil från Revsuddens strand till E22.

Eddie Forsman säger till Ölandsbladet att det finns gott om plats för broavfarter både på Revsudden och i markerna norr om Stora rör.

En enkel koll på nätets satellitbilder visar att Revsudden är överfull av hus längs alla kustremsor. Det finns inte en meters yta för en broavfart.

På ölandssidan skulle en ny bro antingen utplåna naturreservatet Rällaskogen eller Ekerums golfbana.

Eddies nya bro norr om Stora rör skulle alltså bara kunna byggas norr om Halltorp. Då skulle den inte bara bli lika bred som Öresundsbron (vilket Eddie kräver), den skulle också bli lika lång. Och kanske lika dyr. Öresundsbron kostade, i dagens penningvärde, 46 miljarder.

Jag har tidigare aldrig fattat varför Mörbylånga har varit emot idén om en Ölandskommun. Borgholms-Eddies kampanj för två broar gör att jag har lite mer förståelse för ett delat kommun-Öland.

Olle Fors, Stora Rör

Annons
Annons
Annons
Annons