GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Insändare: Sjöbodar? I Lofta hamn?

Jag älskar Öland, vår vackra unika natur, vårt fågelliv och inte minst vår lågmälda kultur av småskalighet, enkelhet och stillsam skönhet.
Insändare • Publicerad 3 oktober 2021 • Uppdaterad 15 oktober 2021
Detta är en insändare i . Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sjöbodarna i Lofta hamn.
Sjöbodarna i Lofta hamn.Foto: Privat

Vår ö med dess historia är ett av Ölands främsta värden när det gäller en hållbar och långsiktig utveckling av turism och tillväxt.

Nu går det undan i svängarna, ”tillväxt” och ”företagsklimat” har blivit de nya heliga orden. I sig inte fel, visst behöver vi tillväxt och ett bra klimat för våra företag – men inte till vilket pris som helst! ”Fort och fel” , så blir det ibland men när det gäller snabba puckar avseende bygglov, vägar och klok samhällsplanering i akt och mening att uppmana till snabb och företagsvänlig tillväxt kan stora och svårreparerade skador uppstå. Det gäller att som Tage Danielsson sa: ”Saliga äro de som ha till rättesnöre: man bör alltid tänka efter före…”

Mina långa vandringar längs Kustvägen mellan Sandvik och Djupvik har givit mig många funderingar kring ” hur tänker ( och inte minst agerar) Borgholms kommun när det gäller långsiktighet/uppföljning och ansvarstagande för de beslut man fattat.

Så undrar jag varför drar så många processer av byggnation utförda av utomsocknes företag ut på tiden över en hel följd av år. Jag ser ett mönster. Så här verkar det att få lov att gå till, grovt skissat:

1. Bygglov beviljas. Vi i lokalbefolkningen protesterar

2. Stillestånd och vi tröttnar

3. Nu läggs det upp några grushögar, vi frågar tjatar och tröttnar. Så går månaderna, nu flyttas grushögarna och några brädhögar tillkommer..

4. Sen händer något litet kanske någon liten manskapsbod men utan byggaktivitet.

5. Liten byggaktivitet, lokalbefolkningen protesterar- nytt stillestånd.

6 . Nu kommer några kranar eller ett litet hål i marken… etc etc. Åren går.. Vi undrar och tröttnar. De företagsfordon som under kortare perioder ses är, oftast inte tillhörande Öländska företag. Så vilka intäkter av dessa aktiviteter kommer Borgholms kommun och skattebetalare till del? De flesta av entreprenörerna ger inte upphov till intäkter här.

Deras företag har sitt säte någon annanstans. Den verksamhet som bedrivs är tillfällig, kortsiktig och allt verkar slumpmässigt och ryckigt. Men framåt går det i något som jag tycker en dessvärre välplanerad takt . Kan det vara så att man bygger på, utökar gradvis verksamheter utan att ta hänsyn till lagar och förordningar och det faktiska innehållet i de beslut och tillstånd man har och sen väntar tills dess att röken lagt sig innan man smyger vidare.

Vid min förfrågan om vem som har tillsynsansvaret och ansvaret för att stoppa detta systematiska fusk med bland annat uppsättande av ” privat mark skyltar” får jag svar av Byggnadsnämndens ordförande Joel Schäfer ” nej det är inte kommunens ansvar utan det ankommer på oss i vägföreningarna att utöva och ha tillsynsansvar”!

Vad ska man tro?

Nog för i dag, jag önskar att fler av er läsare vill engagera er i att skapa bra förutsättningar för en ärlig och hållbar utveckling här på vår vackra ö.

Lisa Crocker