Annons

Insändare: Färjan kan rädda havererad Ölandsbro

Det har vid upprepade tillfällen de senaste åren påtalats att Ölandsbron är den känsliga livsnerven för allt liv på Öland. Senast ställde Eddie Forsman ett antal berättigade frågor om hur beredskapen ser ut i fall det värsta skulle hända, att Ölandsbron slås ut för en längre tid av flera tänkbara orsaker.
Insändare • Publicerad 29 maj 2022
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sverigedemokraterna vill ha färjelinje mellan Oskarshamn, norra Öland och Visby.
Sverigedemokraterna vill ha färjelinje mellan Oskarshamn, norra Öland och Visby.

Offentliga beslutsfattare i politik och myndigheter har träffats och dryftat frågan flera gånger men är fortfarande svaren skyldiga. lnför de hot som nu tornat upp sig är det hög tid att frågan får ett svar.

Snabbfärjan som trafikerade norra Öland och Visby några korta sommarmånader 2008-09 ligger overksam i Visby hamn i stort sett hela året. Den kan med kort varsel sättas i trafik på linjen Visby, norra Öland och Oskarshamn.

Annons

Färjan drogs snabbt in när systerfartyget krockade i Nynäshamn och den olönsamma trafiken kunde stoppas till Gotlandsbolagets tysta gillande.

Sverigedemokraternas förslag är att det inrättas en ny färjelinje mellan Oskarshamn, norra Öland och Visby. Linjen ska trafikeras tre dagar i veckan året om. Fredag, söndag och onsdag med en tur i varje riktning. Från Visby på morgonen och tillbaka från Oskarshamn på eftermiddagen. Med angöring i Nabbelund i båda riktningarna.

Skulle Ölandsbron slås ut finns det ett fungerande alternativ. Självklart inte tillräckligt i volym men det skulle klara de mest nödvändiga transporterna av varor och människor till och från Öland. Linjen skulle återigen vara en turistattraktion som binder ihop Stockholmsområdet, Gotland och Öland. Den skulle också förkorta godstrafiken till och från Gotland söderut med två timmar.

All nödvändig infrastruktur finns redan på plats. Borgholms kommun investerade nästan tio miljoner i hamnen i Nabbelund. Allt står färdigt och ligger nu i malpåse i väntan på ny trafik.

Den smala infarten till Grankullaviken, Oset, är ett problem vid hårt väder säger sjöfolket. Det går att åtgärda med muddring och breddning. Kostar mycket pengar men det går.

Så den stora frågan, vem ska betala? Uppskattningsvis går trafiken back med tjugofem miljoner per år och det är inget som Borgholms kommun vare sig kan eller ska betala. lnte heller Region Kalmar. Det är en statlig angelägenhet .Precis som all annan nödvändig infrastruktur i Sverige. Motorvägar, järnvägar, tunnlar och broar. Byggnationer som kostar oändligt mycket mera än ytterligare en förbindelse till Öland.

Borgholms kommun kan avsätta en halv miljon för nödvändigt utrednings- och lobbyarbete i frågan.

Det här forslaget är vad vi Sverigedemokrater kallar god sverigepolitik. Pengarna finns i statens budget och det är upp till oss väljare att rösta på hur de ska användas.

Rolf-Erik Edmark, SD Borgholm

Annons
Annons
Annons
Annons