Insändare: Bussen som försvann…
Då uppkommer tanken på att nyttja KLT:s närtrafik, då jag inte har någon linjetrafik där jag bor. Tyvärr kan jag inte vara på arbetet mer än cirka 4 timmar per dag, men får arbeta hemifrån resterande tid. Veckan innan jag ska åka till arbetet så gör jag en ”provresa”, och det fungerar. Så jag beställer närtrafik för att åka varje förmiddag. Enligt KLT:s kundtjänst kan jag åka en skolbuss hem på eftermiddagen. Till skillnad mot linjetrafiken så ska den vika av från väg 136 och köra den nedre vägen till Degerhamn.
Närtrafiken ska komma på måndag morgon kl. 10.07. Veckan innan gick den kl.10.20 vilket den ska göra resten av veckan, men så kan det vara säger personen jag talar med. Jag går ut i god tid. Kl.10.15 har ingen buss kommit, enligt samtal med KLT ska den gå 10.20. Efter ytterligare en kvart har ingen buss kommit, ringer igen. Under tiden som jag väntar på besked så lyckas jag få lift med en kille. Det sista beskedet jag får är att bussen ska komma, men då är jag redan på väg.( Den är i så fall mer 30 minuter sen.)
På eftermiddag ska bussen gå kl.15.30. Buss 112 som står på tidtabellen har två avgångstider både 15.27 och 15.30. Dessutom ser jag bussen försvinna ner på en tvärgata. En tjej som står på hållplatsen förklarar att bussen brukar passera, sedan köra till skolan och sedan komma tillbaka. Så tidtabellen stämmer, men nu hoppade han över oss för att bara komma en gång tydligen. När bussen kommer så får jag veta att den går väg 136, och inte nedre vägen. Nu blir jag kallsvettig. Men säger chauffören det kommer en buss bakom mig, nummer 522 den kör ”din” väg. Då fungerar inte betalsystemet, men jag får åka med.
Tisdag morgon ska närtrafiken komma kl.10.20, men jag går ut i god tid innan. Det visar sig att den är på plats 10.10, men chauffören försäkrar mig om att han hade väntat in mig. Dessutom så har jag ditt telefonnummer om det strular. Så skönt!
På eftermiddagen är jag på busshållplatsen i god tid. Men ingen buss 522, och ingen buss 112. Efter en kvart ringer jag KLT. Då får jag svaret att det finns ingen buss 522! Jag förklarar att jag åkte den dagen innan och att den finns både på hemsidan liksom appen. Fick ju också det alternativet veckan innan att det finns en buss till den ”nedre vägen”. Personen hävdar bestämt att den inte finns. Var är den andra skolbussen undrar jag. De kanske har språkundervisning idag, blir svaret.( Hmmm, övernattar eleverna på skolan då eller vad!?)
Nu är jag strandsatt i Mörbylånga för nästa buss är närtrafik och den kan jag inte beställa, eftersom den skulle jag beställt för ca 2 timmar sedan. Jag lyckas snabbt ta mig tillbaka till arbetet och en kollega är kvar. Trots att kollegan ska till Kalmar så blir jag hemskjutsad!
Avbeställer all närtrafik och tar mig till arbetet resten av veckan med bil trots en dålig arm. Ringer KLT dagen efter och undrar över skolbussen. Fortfarande finns det ingen buss 522 och någon vettig förklaring till den andra bussen får jag inte. De kanske hade studiedag föreslår kvinnan i luren. Hur vet man det, undrar jag. Man får ha koll på skolans hemsida, blir svaret! Men nu hade de ingen studiedag konstaterar jag. Kan skolan styra busstrafiken som är linjelagd?
Snälla KLT hur ska man som resenär kunna lite på era tidtabeller, hemsida, app och era anställda? Har politikerna i regionen påtalat det här om miljön och kollektiva resor? Vad händer med dyrare bilresor, ska man inte kunna åka buss? Är skolbussförarna anställda av skolan så de kan styra deras arbetstider? Vad innebär det att bussarna är linjelagda? Hur är det med ”spökbussen” är det någon som kör runt den på egen hand?
Ju mer man försämrar möjligheterna för att kunna åka buss, ju färre resenärer och fler nedlagda bussturer...
Yvonne Berglöf, Nedra Västerstad