Annons

Färdtjänsten i Mörbylånga kommun

Insändare • Publicerad 13 april 2009

Hur färdtjänsten i Mörbylånga kommun skall bedrivas har diskuterats under det senaste året, men ännu har det slutliga beslutet ej fattats om kommunen skall anlita Kalmar läns trafiken eller sköta verksamheten själv kanske tillsammans med Borgholms kommun. Ärendet är f n remitterat till handikapprådet och pensionärsrådet. Slutligt beslut kommer förmodligen fattas av fullmäktige i juni.

Under 2008 gick handläggaren av färdtjänstbesluten i kommunen i pension. Detta var väl känt för kommunchefen, då handläggaren gick i pension med hänsyn till uppnådd ålderspension. Kommunchefen borde ha väckt ärendet i god tid för att kommunstyrelsen skulle kunna ta ställning till återbesättning eller annan förändring av hanteringen av färdtjänsten.

Annons

Folkpartiet väckte för drygt ett år sedan en motion om att kommunen skulle utreda förutsättningen med ett samarbete med Borgholms kommun om gemensam ledningscentral för att hantera färdtjänsten på Öland.

Denna motion bereddes av kommunledningskontoret på ett mycket dåligt sätt.

Första yttrandet innebar att en gemensam ledningscentral var ej intressant, då Ob-ersättningen skulle göra detta mycket kostsamt. Någon redovisning hur Borgholm hanterade färdtjänsten fanns inte.

Kommunchefen hävdade att lagen endast medgav alternativen att färdtjänsten endast kunde hanteras av en kommun eller regionens trafikbolag. Detta stämmer inte alls, då undertecknade vid kontroll av lagen kunde konstatera att det också finns möjlighet att få dispens för andra lösningar. En lösning med färdtjänstsamarbete kommer utan tvekan kunna medgivas för ölandskommunerna.

Kommunstyrelsen kunde på grund av den dåliga beredningen av ärendet få en remiss till handikapp- och pensionärsrådet.

Det innebar att ärendet om kommunens färdtjänst blev fördröjt och ingen handläggare fanns för färdtjänsten inom kommunledningskontoret.

Kommunchefen förslog därför att kommunstyrelsens arbetsutskott skulle besluta att temporärt anlita Kalmar läns trafiken för uppdraget med färdtjänsten.

Kommunledningskontoret var snabba att ta in KLT som ansvarig för färdtjänsten på sin hemsida. Ingen notering om att detta var endast var temporärt fanns inte. Hur har informationen hanterats till den enskilde vid denna förändring?

Vad vi förstår har ännu ej det skett någon seriös beredning av ärendet genom att utreda förutsättningen med samarbete med Borgholms kommun ej heller har räddningstjänsten fått yttra sig i ärendet.

Borgholms kommun har sedan länge haft två handläggare för färdtjänsten, som är placerade på socialförvaltningen och som biståndshandläggare väl förtrogna med äldres och handikappades problem.

Annons

Kalmar läns trafiks handläggare har länstrafiken som huvudman och har som mål att få en ökad trafik på kollektivtrafiken. Det kan givetvis innebära att det vid en beställning av en resa hos KLT blir bussresan det första alternativet

och ej taxiresa. För personer på södra Öland med dess dåliga bussförbindelser så får den som skall resa vänta till bussen kommer och det innebär flera timmars väntetid eller inställd resa. Detta är klart i strid med lagstiftningen och begränsar

personens aktiviteter och möjlighet till ett bra socialt liv.

Jag anser att ärendet om färdtjänsten i kommunen ej beretts på ett riktigt sätt utan det har funnits en dold agenda att en centralisering av verksamheten till KLT varit önskvärd och att detta också borde leda till minskade kostnader.

Det finns de partier som i kommunfullmäktige säger sig värna om de svaga i samhället. Visa detta vid kommande beslut om färdtjänsten i Mörbylånga kommun!

 Curt Ekvall

Ledamot i kommunstyrelsen(KD)

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons