Så stor är FBC Kalmarsunds resebudget
Mullsjö är först ut när FBC Kalmarsunds herrar ska inleda bortaspelet i SSL. Söndagens motståndare är en av tre småländska seriekonkurrenter och kan därför placeras in i kategorin ”korta” bortaresor.
Totalt är det 16 bortamatcher i grundserien. I slutet av februari är det dags för den längsta utflykten. Då väntar Umeålaget Dalen på bortaplan en onsdagskväll. En enkel resa på cirka 100 mil norrut.
– I stort sett blir det bara buss under säsongen. Dalen borta, en veckodag, blir det flyg tur och retur från Kalmar. Plus en övernattning, säger klubbchefen Per Viberg.
Förra året låg den gemensamma resebudgeten för klubbens två allsvenska herr- och damlag på 320 000 kronor för matcherna i grundserien. Utöver det tillkom sex kvalmatcher på bortaplan.
I år är samma budget 80 000 kronor större, alltså 400 000 kronor. Många SSL-onsdagsmatcher på bortaplan gör att merparten av herrspelarna lär behöva pussla och ta ledigt från jobbet. Det innebär dock ingen extra kostnad för klubben i efterhand gällande ersättning för förlorad arbetstid.
– Vi har inte den typen av avtal längre. Sådant är redan inkluderat i de olika formerna av de nuvarande avtalen.
Har ni lyckats öka sponsorintäkterna?
– Ja, men vi har en bit kvar. Det är en viktig period framöver.
I början av veckan deltog Per Viberg i ett möte i Stockholm gällande en långvarig konflikt mellan Föreningen Svenska Superligan (FSSL) och svenska innebandyförbundet.
Representanter från elitföreningarna närvarade och sprickan handlar om en rättighetsfråga kring matcharrangemangen i SSL. Konflikten är så pass infekterad att det till och med florerat rykten om att vissa lag vill bryta sig ur SSL och skapa en egen liga.
– Föreningarna är enade om att det är självklart för oss att äga våra egna rättigheter när det gäller reklam och rörlig bild vid matcharrangemangen. Egentligen handlar det om att innebandyförbundet i dag äger rättigheterna och fördelar inkomsterna som de tycker.
– Det kan vara linjär-tv, webbsändningar, reklam på arenan, sargreklam. Vi anser att föreningarna själva främst ska sälja det här, det är framtiden. Men givetvis ska det ske en försäljning i en större modell också, säger Per Viberg.