Historia till gammal lyxbil sökes

Färjestaden Artikeln publicerades
Magnus Petersson i Färjestaden köpte i september 2017 en Chevrolet Super de luxe Sport coupé från 1939, en bil som har köpts och körts i Borgholm, och nu vill han gärna få tag i lite av bilens historia.
Foto: Carin Svensson
Magnus Petersson i Färjestaden köpte i september 2017 en Chevrolet Super de luxe Sport coupé från 1939, en bil som har köpts och körts i Borgholm, och nu vill han gärna få tag i lite av bilens historia.

– Det skulle ju vara intressant att få reda på vad den har varit med om, dess historia och kanske få se gamla bilder, den måste ju ändå ha väckt rätt mycket uppmärksamhet när den rullade, säger Magnus Petersson som sedan september 2017 äger bilen.

Det är en Chevrolet Super de luxe Sport coupé från 1939, med två-dörrars täckt kaross. Den köptes ny den 26 juli 1939 på Liljas i Borgholm, som från början också var agent för General Motors, av handlaren Ricard Kågö.

1958 bytte bilen ägare och den hamnade hos Axel Gustavsson i Långlöt. Året efter såldes den vidare till Ernst Bergström i Långlöt.

Den 31 augusti 1963 avregistrerades bilen och placerades i Gärdslösa sjömarker. Men Ingemar Folkesson som även han är bilentusiast tyckte att det var synd att den stod där så han köpte den och tog hem den till sin lada. Där har den stått fram till hösten 2017 då Magnus Petersson i Färjestaden köpte den.

I september 2017 hämtades den gamla chevan hem till Färjestaden och Magnus tycker att det ska bli extra roligt att göra den i ordning eftersom den har rullat här på Öland.
Foto: Egen bild
I september 2017 hämtades den gamla chevan hem till Färjestaden och Magnus tycker att det ska bli extra roligt att göra den i ordning eftersom den har rullat här på Öland.

– Jag börjar få ordning på den nu, jag har svetsat, slipat och blästrat karossen och gjort i ordning ramen, säger Magnus.

Alla originalhandlingar och registreringsskyltar finns kvar och så även alla övriga delar. I Magnus garage ligger skärmarna, huven, stötfångarna och allt annat som ska sitta på bilen. Bakaxeln var visserligen förstörd eftersom den använts till något annat men Magnus hittade en original-bakaxel i bra skick.

En del plåt har behövt bytas ut på karossen, som till exempel trösklarna och bakdelen på bilen.

– Den var inte så farligt rostig och i Detroit tillverkas det fortfarande ekonomiplåtar till sådana här bilar så jag kunde få tag på nya delar att sätta dit, säger Magnus.

Han tror att det inte finns så många bilar som den här i Sverige, han vet om två som är i trafik och gissar att det kanske bara finns totalt fem-sex stycken.

Handlare Kågös Chevrolet var vinröd men har någon gång målats om till gråblått. Magnus tror också att bilen kan har varit med om en kollision för han har sett att den har haft skador på vänster sida.

Karossen är lagad, slipad och blästrad. Innan sommaren hoppas Magnus att den ska sitta på ramen igen, något den inte har gjort på snart femtiofem år. Till nästa sommar siktar han på att ha den i trafik.
Foto: Carin Svensson
Karossen är lagad, slipad och blästrad. Innan sommaren hoppas Magnus att den ska sitta på ramen igen, något den inte har gjort på snart femtiofem år. Till nästa sommar siktar han på att ha den i trafik.
Till att börja med kommer Magnus Petersson att göra i ordning bilen till originalskick men framöver tänker han byta till en modernare motor och axlar. ”Men det ska gå att ställa tillbaka den till original om man skulle vilja det”, säger han.
Foto: Carin Svensson
Till att börja med kommer Magnus Petersson att göra i ordning bilen till originalskick men framöver tänker han byta till en modernare motor och axlar. ”Men det ska gå att ställa tillbaka den till original om man skulle vilja det”, säger han.
En sexcylindrig motor på 216 kubiktum är bilens originalmotor men Magnus tänker sätta dit en åttacylindrig motor istället, samt en annan rattstång.
Foto: Carin Svensson
En sexcylindrig motor på 216 kubiktum är bilens originalmotor men Magnus tänker sätta dit en åttacylindrig motor istället, samt en annan rattstång.
Alla delar till bilen fanns kvar och var i ganska hyggligt skick. Även de gamla registreringsskyltarna, där bakskylten har helgjuten S-skylt, fanns kvar.
Foto: Carin Svensson
Alla delar till bilen fanns kvar och var i ganska hyggligt skick. Även de gamla registreringsskyltarna, där bakskylten har helgjuten S-skylt, fanns kvar.
Registreringsskylten som satt fram och fyra nya navkapslar väntar på att monteras.
Foto: Carin Svensson
Registreringsskylten som satt fram och fyra nya navkapslar väntar på att monteras.