Efter storstöld - tackar kunderna för stöd

BORGHOLM
Foto:

24 000 kronor i kontanter blev bytet för de två män som under Black Friday-helgen genomförde en fräck kupp mot Önska-butiken i Borgholm.

Butiksägarna Anneli Palmgren och Ingela Andersson berättar att stölden tog hårt – både ekonomiskt och psykiskt.

– Det är ett stort avbräck. För oss är 24 000 jättemycket pengar, säger Anneli.

– Man blir misstänksam och det vill man inte vara, inflikar Ingela.

Efter först ha nekats växla pengar i några butiker efter Storgatan i Borgholm kom de två männen in i Önska-butiken vid 12.40-tiden på lördagen.

I trängseln av kunder drog en av dem genast till sig uppmärksamhet.

– Han ber om hjälp, rycker i en av oss trots att den redan är upptagen med annan kund, frågar en massa, är påstridig.

Samtidigt smiter kompanjonen in på kontoret där kassaskåpet av en slump står öppet. Snabbt river han åt sig kontanterna och går ut igen.

– Och då slappnar hans kompis av och de lämnar butiken. Det här tar bara några minuter, säger Ingela Andersson efter att ha granskat filmen från butikens övervakningskamera.

– Jag hade precis växlat, det var ovanligt stor dagskassa och det var mycket att göra så skåpet stod öppet - det var ren otur, fortsätter hon med en suck.

– Det kommer aldrig att hända igen. Nu är vi otroligt noga, inflikar Anneli bestämt.

I bedrövelsen finns ändå ljusglimtar. Ingela och Anneli berättar om stort stöd från kunderna.

– Vi har så fina, snälla och omtänksamma kunder. De ska ha allt beröm.

Även polisen rosas.

– De var här jättesnabbt och har hjälpt oss, en stor eloge till polisen.

Gärningsmännen beskrivs vara av medellängd och av utländsk härkomst. En av dem syns, enligt polisen, ”väldigt tydligt” på övervakningsfilmen.

– Den andre mindre tydligt och en av dem pratade bruten engelska, konstaterar områdespolis Thomas Lönnqvist och känner igen tillvägagångssättet.

– Sådana här personer samarbetar, de är ofta ett par - tre personer där någon drar till sig uppmärksamhet – någon blir arg, någon svimmar, någon blir väldigt intensiv.

– Det är då, när en kund blir väldigt påflugen, som du ska vara uppmärksam.

En varningsklocka?

– Absolut. Samma sak om några kommer in och vill växla, om du känner dig misstänksam så växla inte.

Hur skydda sig?

– Det går inte att skydda sig till hundra procent. Men bra och fasta rutiner minimerar risken för stölder och bedrägerier.

– I det här fallet drogs en telefonkedja i gång; ”det går runt två killar i butikerna som försöker lura sig till pengar”. Men den kedjan nådde inte Önska.