Avtalsbråk: ”Upphandlingen är gjord”
Den länsgemensamma skolskjutsupphandlingen genomfördes av KLT i början av 2016 och har sedan länge vunnit laga kraft samt med upprättade avtal mellan Bergvara Buss och KLT.
– Att krypa ur det avtalet utan att Bergkvara Buss misskött sig, utan att det finns legal grund, är förbundet med stora risker, det kan bli väldigt höga skadestånd, säger kommunchef Jens Odevall och dementerar bestämt att ett ännu icke undertecknat samverkansavtal mellan de berörda kommunerna och KLT kan utgöra grund - vilket en grupp av missnöjda föräldrar på norra Öland anser - för att dra sig ur skolskjutsavtalet.
– Nej, nej, vi har redan avtal om skolskjutsarna i och med genomförd upphandling. Samverkansavtalet, vilket ingen av kommunerna har skrivit på ännu, reglerar vem som gör vad, hur ersätter vi KLT för hanteringen av skolskjutsarna, vilka åtaganden ligger på kommunerna, vilka åtaganden ligget på KLT, och så vidare. Det är en detalj i hur skolskjutshanteringen ska hanteras.
En av talespersonerna i debatten, Lise-Lotte Claeson, skriver i ett mejl till kommunalrådet Ilko Corkovic (S):
”Ska detta vara avtalet mellan kommun och KLT? Och i sådana fall då har ni ju inget avtal underskrivet. (...) Tänk nu tre gånger extra innan ni skriver på avtal och just detta avtal behöver inte skrivas under.”
Det förslag på samverkan KLT skickade till de berörda kommunerna i början på veckan sträcker sig, som skolskjutsupphandlingen, över tio år.
Bergkvara Buss har sedan tidigare skolskjutsområdena Köping och Gärdslösa för att från denna hösttermin ha all skolskjutstrafik i Borgholms kommun.