Tema

Nätverkande - en ökande trend

Öland Artikeln publicerades

De företagare som Ölandsbladet har varit i kontakt med tycker att nätverkandet i allmänhet tycks öka. Nätverken finns både som grupper i sociala medier och som grupper som samverkar och träffas då och då i verkliga möten.

– Vi som är med i bland annat Fikaverket märker också att det är ganska vanligt att människor som inte är härifrån från början utan flyttat hit och startat upp eller tagit med sig sin verksamhet, förekommer mycket i olika lokala nätverksgrupper, säger Marianne Jensen Rose.

Hon och de andra i gruppen tycker att nätverkande är ett bra sätt att lära känna nya människor, kanske rent av få nya vänner.

Och kanske är det därför de upplever att de är många i nätverken som är inflyttade.

– Vi inflyttade har kanske ett större behov av att knyta nya kontakter än de som har sina rötter och band här, resonerar någon.

Det ser i alla fall ut att ha blivit fler sådana här olika nätverk och grupper, både i verkliga livet och i sociala medier, det upplevs också som att den här typen av grupper och träffar är något som ökar. Alla går de ut på att företagare (om det nu är till dem som gruppen/nätverket vänder sig, reds anm.) vill stötta och hjälpa varandra samt utbyta erfarenheter och idéer. Grundaren av LunchIn - ett lunchkoncept som finns på flera orter i Sverige och bland annat även i Kalmar - heter Kristian Andersson och skriver bland annat så här på webbsidan www.företagande.se:

“...Om du öppnar upp för att diskutera, kontemplera med alla så kommer du att förstå andra bättre. Förståelse smittar. Smittar som ringar på vattnet. Det kallas”the ripple effect”

Ripple betyder krusning … Så ta det första steget ut i havet av möjligheter redan idag, börja nätverka mer aktivt med människor som du inte redan känner, och se vilken effekt krusningen av ditt steg, ditt initiativ, får på ditt och andras liv.”