Annons

Kilometerskatt bidrar inte till landsbygdens bästa

Att allt fler väljer elbilar är väl bara bra, kan man tycka.
Publicerad 2 februari 2019
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Men att allt fler tänker till och väljer miljömässigt bra alternativ är inte bra för statskassan.

Bensin- och dieselförsäljning ger idag staten mångmiljardbelopp i skatteintäkter.

Annons

Hur ska man ta igen de pengarna?

Jo, ett sätt som diskuteras är kilometerskatt på personbilar. Detta kan vara verklighet redan inom fem till tio år, spår en expertgrupp bestående av ett 20-tal forskare, politiker och företrädare från näringsliv och organisationer som svarat på frågor som ligger till grund för en rapport som IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort.

Rapporten ska presenteras i sin helhet senare i år, men redan nu är en slutsats att folk boende på landsbygden inte bör betala lika mycket per kilometer som människor i storstadsområdena och att reseavdraget bör försvinna.

Gott och väl att experterna anser att vi på landsbygden ska betala mindre.

Men om hela Sverige ska leva, kan man verkligen fundera på om kilometerskatt är rätt väg att gå.

Den som bor i Byxelkrok kan möjligtvis beklaga färdvägens längd när man ska göra ett ärende i Kalmar. Men måste man åka dit så måste man och kollektivtrafiken på norra Öland kan ju inte precis jämföras med Stockholms tunnelbanesystem.

Att landets större städer byggs samman med höghastighetståg gör ju inte vardagslivet lättare för den som är bosatt på sydöstra Öland.

Jag tror nog att många är med på tanken att köpa miljövänligare bilar och att även köra mindre.

Men för den som är bosatt på landsbygden är bilen ett måste. Visst kan du utan större svårighet ta dig mellan exempelvis Borgholm och Kalmar med buss. Men sedan kanske du ändå behöver bilen om barnen ska på olika fritidsaktiviteter eller ska hämtas hos en kompis. Ska du göra större inköp kanske du inte vill kånka med det på en cykel eller buss.

Att tänka miljömässigt är rätt. Men om man verkligen vill att hela Sverige ska leva, kan man inte hela tiden försvåra och försämra för de som valt att inte bosätta sig i storstäderna.

Inte minst turistnäringen borde noga undersöka vad en kilometerskatt skulle innebära för en ö vars turism till stora delar byggs upp av biltrafik. Hur funderar den som har husvagn eller husbil – kommer resandet att förändras med en kilometerskatt?

Kenth JönssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons