Annons

Blir det någon Ölandsled?

Jag har omkring 200 cyklar till uthyrning vid busstationerna i Mörbylånga och Borgholm och vid buss/järnvägsstationen i Kalmar. Jag tycker själv om att cykla, men den främsta anledningen till att jag gav mig på detta var att jag såg en bra marknad för cykeluthyrning tack vare tillkomsten av Ölandsleden. Att det skulle ta 8 år eller mera att få leden klar trodde jag dock inte.
Publicerad 2 december 2018
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Gunnar Kvarnbäck vill snabba på arbetet med Ölandsleden.
Gunnar Kvarnbäck vill snabba på arbetet med Ölandsleden.Foto: Arkiv

Etapp 1 av en Nationell Cykelled, ”Fyr till Fyr”, skrevs under i november 2011. Avtalsparterna var Trafikverket, Regionförbundet, Tillväxtverket, EU och de båda Ölandskommunerna. Avtalstiden var 2012 – 2014 och projektkostnaden 27 Mkr. I april 2012 påbörjade den projektanställde sin anställning och strax därefter startade det praktiska arbetet. Etapp 2 skrevs under år 2014 med ett projektbelopp på 63 Mkr. Total längd på leden var beräknad till 200 km. Det nya arbetsnamnet blev då ”Ölandsleden”

Ölandsleden skall enligt avtal få status som en ”Nationell Cykelled”. Det är Trafikverket som har ställt upp kriterierna, vilket innebär att leden måste uppfylla vissa krav för att godkännas, till exempel vad gäller säkerhet, skyltning och att leden skall vara minst 200 km.

Annons

Det konkreta arbetet med Ölandsleden har nu pågått under 7,5 år. Enligt ett uttalande av projektledaren i Ölandsbladet nyligen är ”målet att den skall bli klar nästa år”. Det är ett vagt uttalande som innebär att det även kan bli året därpå eller, i värsta fall, att den inte blir klar alls. Enligt avtalet för Etapp 2 skulle leden vara klar år 2018. Därefter skulle inte några pengar betalas ut från Trafikverket som är huvudfinansiär. Vad som skall hända under 2019 är därför en aning oklart.

Det är inte helt lätt att säga vad som är en rimlig tid för att bygga 200 km cykelväg, men det finns redan tidigare två nationella cykelleder i Sverige så en jämförelse kan vara intressant:

Kattegattleden går från Helsingborg till Göteborg, en sträcka på 370 km. En del mindre delsträckor byggdes som lokala initiativ redan från 2001 ,men som Nationell cykelled påbörjades den år 2010 och leden godkändes hösten 2014. Dispens beviljades för vissa sträckor som då inte var klara. I bygget var 10 kommuner och 2 regioner inblandade. Total kostnad uppskattas till omkring 180 Mkr
Sydostleden går mellan Växjö och Simrishamn, en sträcka på 28 mil. Den byggdes mellan åren 2012 och 2016, alltså på 4 år till en kostnad av totalt 80 Mkr. Den sista etappen på 50 km mellan Brösarp och Simrishamn har varit problematisk att få till enligt kriterierna , men Trafikverket har godkänt leden och den marknadsförs som att den går ända fram till Simrishamn.

Ytterligare en nationell cykelled är under uppbyggnad. Det är Sydkustleden mellan Simrishamn och Helsingborg, en sträcka på 27 mil. Sydkustleden är redan godkänd av Trafikverket och invigning kommer att ske den 3 juni 2019 på World Bicycle Day. På så sätt blir det 3 sammanhängande nationella cykelleder från Växjö till Göteborg, totalt drygt 90 mil.

Det går att få en Nationell cykelled godkänd av Trafikverket även om den inte är klar i sin helhet. Efter godkännande och invigning har man upp till några år på sig att rätta till eventuella brister. Jag uppmanar projektledningen att snarast undersöka denna fråga för att få ett datum för invigning. Det behövs god framförhållning så att en spektakulär invigning kan erbjudas konsumenter och massmedia.

Öland har fantastiska förutsättningar att bli en cykeldestination som sticker ut.

Gunnar Kvarnbäck

Annons
Annons
Annons
Annons