Angående bussturerna längs Enerumsvägen

Insändare Artikeln publicerades
”Det är klåfingrigt av KLT att helt dra in trafiken längs Enerumsvägen”, anser insändarskribenten.
Foto: Kenth Jönsson
”Det är klåfingrigt av KLT att helt dra in trafiken längs Enerumsvägen”, anser insändarskribenten.

Kommentar till Karl-Johan Bodells svar om busstrafiken på Enerumsvägen norra Öland.

Enerumsvägen har ”alltid” varit trafikerad av bussar. Längre tillbaka (före 1975) gick vissa bussar väg 136 andra via Enerumsvägen. Från slutet av 1970 talet började bussarna att gå via väg 136 till Byxelkrok och sedan Enerumsvägen tillbaka söderut, alternativt Enerumsvägen till Byxelkrok och sedan väg 136 tillbaka söderut. Varför detta upphörde och bussarna bara gick Enerumsvägen är för mig en gåta.

Ja antalet resenärer som stiger av och på längs Enerumsvägen är få, men de finns.

Enligt Hitta tar det nio minuter att köra väg 136 från rondellen vid Bödasand till Byxelkrok. 
Kör man i stället Enerumsvägen tar det tio minuter. Och sträckan är 940 m längre

Enligt Eniro tar det fem minuter att köra väg 136 från rondellen vid Bödasand till Byxelkrok. 
Kör man i stället Enerumsvägen tar det sex minuter. Och sträckan är 900 m längre

Enligt Google maps tar det fem minuter att köra väg 136 från rondellen vid Bödasand till Byxelkrok. 
Kör man i stället Enerumsvägen tar det åtta minuter. Och sträckan är 1000 m längre

Om man tar hänsyn till hur väg 136 ser ut, mellan korsningen vid Grankullaviks vägskäl och Byxelkrok, så är det osannolikt att de stora bussarna sommartid kan dundra fram i 50 km i timmen bland cyklister och semestertrafik. Vägen är smal och krokig, vilket gör att man snarare förlorar än tjänar minuter.

Tittar man på Trafikverkets skyltning så ser man att de försöker leda trafiken norrut mot Byxelkrok längst väg 136, medan den söder ut från Byxelkrok skyltas via Enerumsvägen, just för att avlasta väg 136 genom Torp och Mellby.

Igen. Ja antalet resenärer som stiger av och på längs Enerumsvägen är få, men de finns.

Karl-Johan Bodell skriver att alla biljetter registreras. Det har aldrig gått att köpa biljett till/från Mossen, Hunderum eller Enerum via SJ, utan man har varit tvungen att köpa till Byxelkrok. Hur många av alla dessa resenärer har stigit av längs Enerumsvägen? Har KLT statistik på det? Skulle också vara intressant att få veta hur många som stigit av och på längs väg 136 mellan Byxelkrok och korsningen vid Grankullaviks vägskäl i sommar. Det är utmärkt att de resenärerna fått en bussförbindelse, men när det, helt i onödan, sker på andras bekostnad blir det fel.

Om man köper biljett via SJs biljettbokning får man ingen information om att bussen inte längre går via Enerumsvägen.

Det är klåfingrigt av KLT att helt dra in trafiken längs Enerumsvägen, bara för att tjäna en km och eventuellt någon minut Det finns fortfarande resenärer som vill stiga av och på längs sträckan.

Den enkla, billiga, miljö- och servisvänliga lösningen är att låta bussarna köra väg 136 mot Byxelkrok, för att på tillbakavägen använda Enerumsvägen eller att köra Enerumsvägen mot Byxelkrok för att sedan gå väg 136 söderut.

Att låta passagerare byta till närtrafiken i Löttorp, för att sedan åka taxi efter bussen mot Byxelkrok måste bli både dyrare, osmidigare och öka belastningen på miljön.

Barbro Adolfsson, Mossen