Åsikter

Borgholm – En välkomnande och utvecklande digital kommun?

Åsikter ,

Digitalisering är på var mans läppar, även inom det offentliga. Borgholms kommun är med på tåget. På kommunens hemsida står att läsa: ”Funderar du på att bygga? Sök bygglov, gör anmälan för Attefallsbyggnad mm med hjälp av vår E-tjänst. Ansökan görs helt elektroniskt.”

För oss som vill bygga ett Attefallsförråd lät det lovande! Trots att det tog oss lite tid att producera ritningar i PDF-format, trodde vi att detta skulle betala tillbaka sig genom en snabbare handläggningstid. Vi har ju gjort arbetet enklare och smidigare för kommunen!

Allt lämnades in 15 november 2017 och enligt bekräftelsen (som vi fick tre gånger) togs anmälan emot 16 november. En vecka senare (23/11) plingade det till igen i mejlboxen – en handläggare hade tilldelats ärendet. Bra, tyckte vi, nu händer det grejer!

Dock plingade det aldrig mer i mejlboxen. Idag har vi väntat på besked i nästan 12 veckor. Under tiden har jag kollat upp ärendet i e-tjänsten med jämna mellanrum – man vet ju aldrig om något tekniskt strular. Men inget verkar ha hänt.

Som medborgare och småföretagare undrar jag vad kommunens ledord Välkomnande och Utvecklande har för värde när man inte ens kan ge besked om en enkel bygganmälan inom 12 veckor. Ärendet gäller inte något komplicerat eller kontroversiellt, bara ett trädgårdsförråd.

Om den här hanteringen är typisk för vår samhällsbyggnadsnämnd är det kanske inte så konstigt att kommunen ligger på plats 275 vad gäller företagsklimatet. Och det må vara viktigt att samtliga medborgare ansluter sig till fibernätverket, men man missar ju hela poängen om kommunens egna digitala tjänster inte fungerar.

En medborgare och småföretagare som vill utvecklas