Annons

Turistchefen lämnar när turistsäsongen startar: ”Kändes som en bra tajming”

Staffan Smedfors lämnar sin tjänst när Öland ligger i startgroparna på turistsäsongen. Men det ser han inte som något problem.
– Vi är redan rustade för säsongen. Det kändes som en bra tajming.
Öland • Publicerad 11 april 2018
Staffan Smedfors ser inga problem med att lämna rollen som turistchef precis när Öland går in i en ny turistsäsong.
Staffan Smedfors ser inga problem med att lämna rollen som turistchef precis när Öland går in i en ny turistsäsong.Foto: Malin Edeborg

Enligt Staffan Smedfors börjar arbetet inför turistsäsongen redan i oktober.

– Nu är alla planer klara och vi går in i det operativa arbetet. Då handlar det bland annat om att trycka broschyrer, och det gör många av mina medarbetare.

Annons

Beslutet om att säga upp sig har vuxit fram under vintern, och en av anledningarna är att arbetsuppgifterna inte är det som Smedfors vill ägna sig åt.

– Jag trivs jättebra. Samtidigt vill jag ägna mig mer åt kommunikation och marknadsstrategi. Det här jobbet är roligt men inte vad jag vill.

Under det senaste året har Staffan Smedfors fått kritik av sina medarbetare, bland annat för sitt ledarskap och lönesättning. En medarbetarundersökning som gjordes i augusti visar att hälften av medarbetarna är missnöjda med ledarskapet.

Har detta med din uppsägning att göra?

– Det finns nog ett 15-tal aspekter som påverkat mitt beslut, och en av dem är att ledarskapet inte har fungerat riktigt. Samtidigt har vi byggt hus, min familj har landat här. Det känns som att vi går in i en ny fas.

Har din arbetsgivare kommunalförbundet påverkat dig i ditt beslut?

– Nej. Sen har vi haft diskussioner om ledarskapet, och många av förändringarna är igång. Men jag kan inte säga att jag har fått någon påtryckning om att lämna.

Vad tar du med dig från dina två år som turistchef?

– Jag är stolt över att vi tillsammans har jobbat strukturerat och fokuserat. Vi har fokuserat på våra områden kultur, mat och cykel och kommit en bra bit. Vi har våra infopoints, som är Turistbyråns utsträckta arm på Ica-butikerna och utvecklat en stark digital närvaro. Vi har en av Sveriges bästa sociala kanaler och nådde 1,1 miljoner människor förra året.

Annons

Finns det något du hade velat göra annorlunda?

– Det finns alltid saker jag hade kunnat göra bättre. Jag har fått kritik för att jag inte har synts, även om jag hade 60 bokade träffar förra året.

– Och så finns personalpolitiken. Jag kunde ha varit mer inkännande och inte kört på, utan stannat upp och lyssnat.

Samtidigt uppger han själv att det är svårt att ångra något som redan är gjort.

– Jag och mina medarbetare har tillsammans gjort ett bra jobb. Jag hade inte kunnat göra något av det här på egen hand.

Smedfors blir kvar inom turismorganisationen till den sista juli, men kommer inte att arbeta med turismen. Möten och operativt arbete tas över av hans medarbetare, medan han själv ska arbeta med förberedelser för den nya datalagen GDPR och bistå Stefan Carlsson i utredningen av Öland en kommun. Till viss del behåller han turistfrågan genom att arbeta vidare med turismorganisationens mål- och visionsstrategi.

Efter sommaren väntar ett åtagande som innebär pendling till Stockholm några dagar i veckan.

– Men planen är att bo kvar här. Barnen går i skola på Öland och i Kalmar så om det fungerar jobbmässigt stannar vi.

Malin EdeborgSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons