Annons
Nyheter

Ö-stjärnor blir ”reklampelare”

Nyheter • Publicerad 14 december 2007

FÄRJESTADEN/KALMAR

Tiokamparen Niklas Wiberg och innebandyspelaren Kim Nilsson är unga och framgångsrika. Precis på samma sätt vill ölandsföretaget Wilson Productions AB med säte i Kalmar profilera sig. För första gången används nu öländska idrottsstjärnor som reklampelare.

Annons

– De här två är bland de fem mest framgångsrika idrottare vi har i regionen. Båda har höga mål och det är också något som vi har gemensamt, säger Jacob Westerlund, 21, från Algutsrum, vd för Wilson Productions AB.

Företaget startade som ett gymnasieprojekt för drygt tre år sedan och gör broschyrer, webbsidor och radioreklam. Jacob Westerlund driver företaget tillsammans med jämnåriga Fredrik Löfgren från Färjestaden och Erik Lindebratt, Vickleby. En etablering i Stockholm är på gång.

SPÄNNER MUSKLERNA

När Wilson Productions nu spänner musklerna ytterligare så gör man det tillsammans med OS-aspiranten Niklas Wiberg och Färjestaden IBK:s målspruta Kim Nilsson. Ett unikt samarbete på Öland.

– Varför inte hjälpa varandra att nå ännu längre?, säger Jacob Westerlund.

Via hemsida, blogg och gästbok går det numera att följa de bägge unga idrottarna. Wilson har också jobbat tillsammans med Niklas Wiberg när han föreläst.

FINANSIERAR IDROTTEN

Niklas Wiberg, som inte har en rik storklubb i ryggen, måste söka samarbetspartners för att kunna finansiera sitt idrottande med omkostnader för till exempel träningsläger.

– Det är svårt att ha ett normalt jobb. Jag tränar på förmiddagen och sedan på eftermiddagen igen, att däremellan hitta något jobb är inte lätt. Och sedan är man iväg på längre träningsläger och hur många arbetsgivare kan ställa upp på det?, säger Niklas Wiberg.

Även om Kim Nilsson är lagidrottare så har han gjort klart med sin förening, Färjestadens IBK, att han får ha egna personliga sponsorer.

– Det har vi tagit innan i kontraktet, säger Kim Nilsson.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons