Annons
Nyheter

Kretsen ska stärka idrottsturismen

Nyheter • Publicerad 16 september 2011

FÄRJESTADEN

Öland vill förlänga turistsäsongen.

Annons

Idrotten vill dra sitt strå till stacken samtidigt som man stärker de egna föreningarna.

– Men det gäller att föreningarna, näringslivet och kommunerna samarbetar, säger Johan Göransson, utvecklingskonsult på Smålandsidrotten.

Under tre års tid har Smålandsidrotten, under ledning av Johan Göransson, arbetat för en ökad idrottsturism på Öland. Nu utvärderar man detta arbete samtidigt som man lämnar över stafettpinnen till Ölands Idrottskrets, och dess ordförande John-Erik Svensson.

– Öland har sedan urminnes tider varit känt för sol, bad, kultur och shopping – men det räcker inte. För att bli en attraktiv destination måste man sticka ut på flera områden och idrotten är en sådan, säger Svensson.

– Det finns ett tydligt samband mellan befolkningstillväxt och idrottsarrangemang.

45 ARRANGEMANG

Med hjälp av ett ”Leader-bidrag” på 790 000 kronor och stöd från kommunalförbundet ska nu Ölands Idrottskrets fortsätta arbetet med att locka så kallade ”idrottsturister” till Öland.

– Under 2010 hade vi 45 idrottsarrangemang – som vi känner till – på Öland. 29 av dessa innebar någon from av övernattning – totalt blev det ungefär 15 000 gästnätter, säger Johan Göransson.

– Då man räknar med att varje gästnatt ger 770 kronor ger detta ungefär tolv miljoner till Öland.

KALENDER

Annons

För att öka ”idrottsturismen” ytterligare ska nu Ölands idrottskrets få idrottsklubbarna och näringslivet att samarbeta ytterligare.

– Vad som bland annat kommer hända konkret är att vi kommer skapa en så kallad evenemangskalender till 2012. Då kan vi marknadsföra aktiviteterna med boendet och möjligheter att boka detta, säger Svensson.

– Sedan kan det handla om att restauranger och butiker har öppet lite längre eller har lite rabatter och erbjudanden när ett idrottsarrangemang hålls, säger Göransson.

Dessutom kommer tio arrangörer tilldelas ett bidrag på 10 000 kronor vardera för att stärka marknadsföringen och kringaktiviteterna till sitt arrangemang.

Hur upplever ni att Öland utnyttjas som idrottsdestination med tanke på de resurser som finns?

– Det är svårt att sätta siffror på, svarar Svensson. Men det finns en stor utvecklingspotential. Framförallt under tre månaderna innan högsäsongen börjar och de tre månaderna efter.

JOHAN MALMQVIST

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons