Forskar i bilsportens historia
MOTORSPORT
1903 tävlades det för första gången med bilar i Sverige.
Glömmingeboende Lennart Lindström var den som hittade dokumentationen för detta.
Man kan ju säga att jag inte direkt blev vän med gubbarna på bilsportförbundet när jag först presenterade detta. De hade hela tiden jobbat efter 1904, säger bilsporthistoriken.
Sedan ett decennium tillbaka är Lennart Lindström bofast i Glömminge. Senaste åren har han, på uppdrag av Svenska Bilsportförbundet, börjat forska i bilsportens historia.
För några år sedan hade Svenska Bilsportförbundet en aktiv ordförande som hette Kåge Schildt, och han är fortfarande ordförande, och han kom på idén att vi inte får glömma bort historien. Då var vi några, jag tror vi var fyra stycken från början, som började samla på oss saker som gamla bilder, dokument, resultat, priser och gamla tävlingsprotokoll. Allt, allt, allt, säger Lindström.
Ambitionen är helt enkelt att få ordning på bilsporthistorien.
UNIKA GREJER
Mycket av arbetet sker hemma i villan i Glömminge. Den andra arbetsplatsen är tekniska museet i Stockholm.
Jag sitter mycket hemma och har en ganska hyfsad datautrustning med bra minne det behövs när man jobbar som jag gör och sparar mycket bilder och gamla texter. Jag har ett bibliotek på 15 kvadrat med bara motorlitteratur där hemma. Och det är mycket unika grejer i det eftersom jag började köpa motorböcker när jag var i 20-årsåldern, säger Lindström.
Sedan åker jag väldigt ofta till tekniska museet. Jag har lite favörer där uppe och har fått tillgång till deras arkiv. Jag sitter där uppe och går igenom alla deras handlingar och försöker göra det känt.
Varför gör man detta?
Det handlar om att få ihop historien innan all information försvinner och vi glömmer vad som har hänt. Jag vill upplysa människor om bilsportens historia.
BILEN I ÅRTAL
Ett projekt Lindström har i startgroparna är att ge ut en bok bilen i årtal.
Av en tillfällighet var jag i biblioteket i Färjestaden och hittade en bok som heter Sverige i årtal. Så stod jag och bläddrade i den där och tyckte det var intressant och då slog det mig att man kunde göra samma sak fastän med bilen i årtal.
Sedan började jag lägga upp alla årtalen i ett dokument i min dator. När jag sedan kommer över något som jag tycker är intressant och viktigt för bilsportens historia skriver jag det i dokumentet under rätt årtal.
Ambitionen är, om man får ha hälsan i behåll, att någon gång ge ut detta i bokform.
FÖRSTA TÄVLINGEN
Sedan var det också det där med Sveriges första biltävling, där Lindströms upptäckt vände upp och ner på den svenska bilsportens historia.
Bilsportförbundet hade för några år sedan uppfattningen att den första bilsporttävlingen gick mellan Stockholm-Uppsala-Stockholm 1904. Men jag hade en annan uppfattning. Sedan sitter jag på tekniska museet och hittar dokumentation om en tävling 1903.
Man kan ju säga att jag inte direkt blev vän med gubbarna på bilsportförbundet när jag först presenterade detta. De hade hela tiden jobbat efter 1904 men numera accepterar de 1903 som första året det tävlades i bilsport i Sverige.