GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Unik storsatsning på elbilsmack med högspänning: ”Bästa läget på Öland"

Nya planen: Den öländska macken återuppstår som hypermodern lösning för elbilar – ”Världens snabbaste fordonsladdare”.
Nu ansöker företaget om mångmiljonbelopp från Klimatklivet för att ro satsningen i land.
Borgholms kommun • Publicerad 18 november 2021 • Uppdaterad 24 november 2021
Längs Köpingsvägen ska den planerade elbilsmacken ligga.
Längs Köpingsvägen ska den planerade elbilsmacken ligga.Foto: Peter Boström, Arkiv

Utsikten 1 Köpingsvik AB äger och förvaltar sedan 1 oktober fastigheten Solberga 5:3 på Köpingevägen där det tidigare var en bensinmack.

– Den är sanerad och redo för att återuppstå som en elbilsmack, säger Gösta Ståhl-Fredh från företagets styrelse och moderbolaget Stålfreds AB.

För att bära den ekonomiska investeringen på 7 129 000 kronor enligt ansökan har företaget sökt stöd på 3 564 500 kronor från klimatklivet: ”Ett problem med att få norra Öland fossilfritt och att bära den ekonomiska investeringen själv”

Enligt ansökan handlar det om tre olika typer av laddningsstationer med olika effekt, 360 kilowatt till 22 kilowatt. Den främsta är ABB:s Terra 360 som beskrivs som ”Världens snabbaste fordonsladdare”.

Laddningsstationerna i sin tur har fyra laddningspunkter till de två starkaste och 16 till ställena där man får stå längre tid för att tanka fullt.

Öland är än så länge i stort sett utan så kallad högspänning. Det finns en station i Borgholm på 50 kilowatt. Den planerade storsatsningen skulle därmed bli unik i sitt slag.

– Det innebär att vi har en stor möjlighet att påverka miljön positivt. En minskning av fossila bränslen kommer ha en positiv påverkan på den känsliga naturen vid kusten.

Macken ska anpassas för lastbil, buss, entreprenadmaskiner.

Det är 12 månaders leveranstid på högspänning från Borgholms Energi. Tidsplanens slutdatum är satt till 1 december 2022, under förutsättning att företaget kan beställa utbyggnad av elnätet i tid.

– För högspänning krävs ett eget ställverk. Det är vad som krävs för en långsiktig lösning, med bra tryck på laddningen där man kan ladda upp bilen på kort tid.

Företaget konstaterar att fastigheten även är unikt med sitt geografiskt centrala läge – ”En perfekt plats för elbilsmack sett till att 93 procent av alla bilar som ska till norra Öland passerar platsen”.

– Området som ligger kring fastigheten är kanske Ölands mest välbesökta platser, tillsammans med fastighetens butiker så kommer en laddningsmack för elbilar vara en perfekt plats.

Under vintern räknar de med 3000-8000 bilar per dag förbi platsen och sommaren 8000-17000: ”Enligt vår egen undersökning under en timme den 27-juli 2021 så var det cirka 15 procent av bilarna som har el eller hybriddrift som passerade Köpingsvik.”

Gösta Ståhl konstaterar att intrycket efter att ha pratat med boende på norra Öland är att den begränsande tillgången till laddning är en anledning till att de inte väljer att köpa en elbil.

”För starkström krävs ett eget ställverk.”
Gösta Ståhl-Fredh från företagets styrelse och moderbolaget Stålfreds AB.

Företaget lägger även fram i sin ansökan om klimatinvesteringsstöd till Länsstyrelsen att det är svårt för de som har sommarstugor att ladda elbilar fullt ut, då det tar ett till två dygn med den spänning som finns.

– Det är jättemånga från Stockholm som behöver det här för att Öland ska vara ett alternativ att turista till.

Ansökningstiden till Klimatklivet gick ut på torsdagen, innefattar 2,3 miljarder kronor för hela Sverige och går till smarta, innovativa lösningar som bidrar till ett mer klimatsmart samhälle.

– Det här är vår vision och vi hoppas vi kan genomföra det, men om vi inte får stödet blir det aldrig så stor laddare som vi planerat i ansökan.

Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.