Teleledningen brast – får klara sig utan internet i över en månad
– Hela byn är utslagen, säger Roland Rosberg som nu får ha sin mobiltelefon liggandes på boendets övervåning, placerad vid fönstret för att nå mobiltäckning.
Med egen snickerifirma är han beroende av ett fungerande internet för att kunna hålla kontakt med kunderna. När Roland tog kontakt med Telia fick han svaret att det skulle ta lång tid innan de kan åtgärda brottet.
– Jag fick svaret att det skulle lagas den nionde januari. De har ingen sakkunnig på plats säger de.
Svaret han fick var även att ”det är andra tider nu”.
– Det är en utarmning av landsbygden, säger grannen Hans Johansson och suckar.
Caroline Renström med familj bor i huset intill och när de fick veta att det skulle dröja över två månader innan någon skulle reparera felet blev hon upprörd.
– Jag har en dotter som går i sjunde klass och hon gör sina skolarbeten enbart på datorer. Hon kan ju inte göra någonting nu.
Hur var hennes reaktion på det här?
– Hon blev ledsen och storgrät.
Roland Rosberg tillägger att han har varit i kontakt med räddningstjänsten i Mörbylånga kommun för att informera om läget.
– Det är en ju samhällsfara, hur ska vi kunna få hjälp om något händer?
– Ja tänk om det skulle ta eld och hela byn brinner ner, säger Kerstin Rosberg.
När Ölandsbladet kontaktar Telia ber de att få återkomma i ärendet. Dagen efter ringer de tillbaka, med ett nytt besked.
– Jag har fått återkoppling om att det kommer åtgärdas den 30 november. Vi hade ett stort inflöde av fel under sommaren, så det är ett område med mycket fel att åtgärda. En anledning är att det skedde en del avgrävningar vilket är tråkigt för då drabbas kunderna på det här sättet, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.
Påverkades tiden av att de drabbade valde att kontakta tidningen?
– Nej, oftast lägger våra tekniker en tid långt fram för att man ska vara säker på att hinna åtgärda det här.
Strax innan lunchtid idag, torsdag, kunde Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia meddela att ledningen blivit reparerad och att samtliga hushåll har fått tillbaka internet och fast telefon.