GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Skenande dieselpriser: Oro bland öländska bönder – ”Helt fel tajming”

I värsta tänkbara läge för det öländska lantbruket skjuter nu dieselpriserna i höjden.
– Det har stigit raketartat. En extrem utveckling. Just nu vet man ju inte var det ska ta vägen. Det finns inget synligt stopp.
Öland • Publicerad 11 oktober 2021 • Uppdaterad 11 oktober 2021
Bonde i Näsby 2020.
Bonde i Näsby 2020.
Foto: Alexander Farnsworth

De skenande priserna på diesel påverkar Öland mycket, framför allt lantbruket.

– Det finns en stor oro, säger Roger Gustafsson, ordförande i LRF Sydost.

– Givetvis blir det kännbara konsekvenser. När det gäller summan av kardemumman, sista raden i bokföringen. Det är ju det som sedan ligger till grund för satsningar och utveckling runt om in det öländska lantbruket.

Aftonbladet skrev för några dagar sedan att svenska dieseln är världsrekorddyr och höjs var eller varannan dag. Rekommenderade literpriset ligger nu på runt 19 kronor för bemannade stationer. Även bensinpriserna höjs stadigt.

– Det har stigit raketartat. En extrem utveckling. Just nu vet man ju inte var det ska ta vägen. Det finns inget synligt stopp.

Bakom prishöjningarna ligger oljepriserna samt att världen öppnat upp efter pandemin. Därtill den skärpning av reduktionsplikten som som skärptes den 1 augusti och innebär att diesel (även bensin) blandas ut med förnybara drivmedel för att växthusgaserna ska minska. Från 2010 till 2030 ska utsläppen från våra fordon ha minskat med 70 procent, enligt DN.

– Det blir extremt svart på vitt när en bonde ska köpa hem fem kubik nu och det kostar ett antal tusen kronor mer för samma varor.

”Perioden vi är inne i nu under hösten åtgår det nästan som mest diesel under året. Hektiskt med mycket jobb ute på fälten, hacka majs och annat.”
Roger Gustafsson, Ordförande LRF Sydost

Till råga på allt är det precis fel läge för bönderna.

– Perioden vi är inne i nu under hösten åtgår det som mest diesel under året. Hektiskt med mycket jobb ute på fälten, hacka majs och annat, konstaterar Roger.

Roger Gustafsson, ordförande LRF Sydost.
Roger Gustafsson, ordförande LRF Sydost.
Foto: Arkiv

– Det är dålig tajming helt enkelt, även i kombination med att priserna stuckit iväg för exempelvis foder, gödning och utsäde.

Finns det något man kan göra som enskild bonde?

– Det är klart att man kan se över möjligheter att minimera körandet, hitta moment som kan bli mer effektiva. Men det är redan ganska slimmat redan, man kör inte i onödan.

Hur kan utvecklingen påverkas i stort?

– Det handlar mycket om att hitta fossilfria ersättningsdrivmedel framöver. Där blir de gröna näringarna viktiga och vi kan spela en viktig roll för att uppnå målen. Men det är inget som görs från en dag till en annan. Det pågår en fossilutredning men svaren ligger flera år framåt, konstaterar Roger.

– Men det är svårt att se något som kan lösa den akuta situationen. Hur ska det lantbruket ges chans till rimliga bränslekostnader? Däri ligger utmaningen. Problemet är den här övergångsperioden och något måste till för att klara omställningen.

Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.