Skadat fartyg med högexplosiv last kan vara på väg mot Öland - ”Följer situationen noga”
Flera olika medier skriver om det Maltaflaggade fartyget Ruby som kan vara på väg in i Östersjön med sin last på 20 000 ton rysk ammoniumnitrat. Samma ämne som orsakade den förödande explosionen i hamnen i Beirut i Libanon 2020.
Ruby befann sig under fredagen söder om Norge, enligt sajten Marinetraffic är fartyget på väg till Klaipeda i Litauen efter att ha nekats att lägga till i Norge.
Enligt Aftonbladet har fartyget skadat roder, propeller och skrov och ankrade i slutet av augusti i norska Tromsö där en skyddszon på 500 meter runt fartyget upprättades innan det beordrades lämna hamnen då den norska polisen bedömde det inte som ”önskvärt” att reparationerna skedde i det tätbefolkade Tromsö.
Nu ser fartyget ut att vara på väg mot svenskt vatten och Östersjön och med anledning av det har Länsstyrelsen i Kalmar län under fredagen sammankallat länets kommuner och regionala aktörer till ett möte för att ge en lägesbild.
– Vi följer händelseutvecklingen noggrant och är extra på tårna då Kalmar län har ett strategiskt utsatt läge, säger Erik Richardsen, försvarsdirektör på Länsstyrelsen Kalmar län.
Borgholms kommun var med på ett möte under förmiddagen och informerats om ärendet.
”Skadorna och kopplingarna till Ryssland gör att man i dessa tider höjer på ögonbrynen. Det har vi gjort och vi har satt beredskapsfunktionerna på tårna.”Jonas Grevstad
– Vi gör inga åtgärder i nuläget utan följer situationen noga och avvaktar tills vi vet mer. Det finns inga stora hamnar på Öland som är aktuella för detta fartyg, säger Jens Odevall, kommunchef i Borgholms kommun.
Enligt länsstyrelsen är det inte ovanligt att ammoniumnitrat fraktas på liknande fartyg i våra farvatten eller via transporter på land. Fartyget väntas passera länet tidigast om en vecka.
Göteborgsposten har pratat med Jonas Grevstad, chef för Kustbevakningen i Göteborg som menar att det inte finns något som tyder på att en liknande händelse som den i Beirut skulle kunna inträffa.
– I Beirut hade det legat där i åratal och blivit instabilt och det uppstod dessutom en brand i området, säger han till Göteborgsposten.
Det finns i nuläget inget som tyder på att fartyget utgör en överhängande säkerhetsrisk.
– Skadorna och kopplingarna till Ryssland gör att man i dessa tider höjer på ögonbrynen. Det har vi gjort och vi har satt beredskapsfunktionerna på tårna, säger Grevstad.