Annons

Så användes presentkorten: ”Bra utfall”

Drygt 400 000 kronor på presentkort till de anställda för att stötta de lokala handlarna under den värsta coronadepressionen, nu har Borgholms kommun svaret på hur pengarna användes.
Borgholm • Publicerad 24 september 2020
Kommunala medel  användes till presentkort.
Kommunala medel användes till presentkort.

Lagom till påsken delade kommunen och Borgholm Energi ut presentkort till sina anställda, cirka 1 000 personer fick 200 kronor var för att handla lokalt.

I slutet av april upprepades manövern.

Annons

– Vi bedömer att det är läge nu igen, vi gör allt vi kan för att hjälpa våra företag. Det här är en av flera åtgärder som kommunen vidtar för att bistå näringslivet. Ett stort tack till alla medarbetare som kämpar hårt i den här krisen, sade Ilko Corkovic, kommunstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande då.

I dag har kommunens ekonomiavdelning koll på hur presentkorten användes – 79 procent av korten gick till inköp i detaljhandeln, 20 procent för köp av dagligvaror och den resterande sista lilla procenten fick caféer och restauranger ta del av.

– Avsikten var att stötta detaljhandeln och utfallet blev bra, anser Ilko Corkovic med den färska statistiken framför sig och tillägger:

– Och förhoppningsvis handlade man för mer än de 400 kronor det blev totalt.

Reaktioner från företagare och anställda?

– Många företagare är tacksamma för stödet och det har även kommit lite tack från anställda, svarar kommunalrådet och lyfter – apropå ”enprocentaren” – fram två andra riktade insatser, båda öronmärkta för restaurangnäringen.

– Vi ville stimulera restaurangnäringen när den hade det som värst och gjorde det genom att köpa in fem luncher till varje hemtjänsttagare , där anlitades 10 - 12 restauranger. Sedan bjöd vi de anställda på lunch vid tre tillfällen, där hämtades mat från två restauranger.

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons