GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Planen för stjärnkrogens satsning: Nytt ställe med mat och dryck från morgon till kväll

Café, bageri, bar och försäljning av delikatesser. Med mera. Nu finns en ny målbild:
– Målet är byggstart 2022 och att det ska stå klart till högsäsongen 2023, säger Christofer Johansson på Hotell Borgholm.
Borgholms kommun • Publicerad 26 oktober 2021 • Uppdaterad 28 oktober 2021
Christofer Johansson, vd på Hotell Borgholm, presenterar nya planer.
Christofer Johansson, vd på Hotell Borgholm, presenterar nya planer.
Foto: Carin Svensson

– Verksamheten ska vara igång från tidig morgon till sen kväll, konstaterar han.

Bygglov, projektering, finansiering och koncept är klart för satsningen på Storgatan där nygamla ”Bakfickan” är tänkt att återuppstå i ny skrud. Ölandsbladet har skrivit om planerna tidigare – som sedan skjutits fram på grund av det osäkra läget under pandemin.

– Vi behövde alla resurser till hotell och restaurangen, vill inte att nytt projekt ska riskera kvalitén där.

Han berättar att målet nu är byggstart 2022 och att nya stället öppnar innan högsäsongen 2023.

– Så fort det är rätt timing drar vi igång och det handlar om hur pandemin utvecklas i höst och vinter.

Konceptet sammanfattas med boulangerie (bageri och café) och vinbar. Men det handlar i själva verket om ett koncept med ett flertal ben att stå på.

– Tanken är att frukost och försäljning av bröd, café under dagen med försäljning av sallader, mackor och picknickkorgar. Sedan afternoon tea och bar mot senare delen av dagen med smårätter, ostar och charkuteridelikatesser, berättar Christofer Johansson, VD och kreativt ansvarig.

”Verksamheten ska vara igång från tidig morgon till sen kväll. Det här är helt enligt trenden.”
Christofer Johansson, VD

– Det här är helt enligt trenden att en lokal måste nyttjas hela dagen, det blir för kostsamt att ha den annars.

Det arbetas nu för fullt med att få in aktörer och rekrytera personal. Något som inte är det lättaste i dagsläget.

– Vi har höga kompetenskrav. Branschen skriker efter personal nu, vi och många andra komma få kämpa med de stora rekryteringsproblem som finns ett par år framöver.

Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.