Ledare: ”Ett hamnavtal som kan att kosta pengar”
Hur många av er tror att Hussam Salmans miljardprojekt i Mörbylånga hamn blir av?
Okej, hur många tror att skadeståndskravet på 311 miljoner kronor är Hussam Salmans sista försök att i alla fall få ut några slantar på hamnprojektet?
Och risken, eller chansen, att han får ut några slantar är överhängande. För visst finns det frågetecken kring Mörbylånga kommuns agerande?
Den största gåtan är väl egentligen hur Mörbylånga kommun kunde ingå ett miljardprojekt med Hussam Salman efter turerna som var med Möllstorpsrondellen i Färjestaden? Där blev ju Mörbylånga kommun uppsnurrade på ett av Ölands bästa fastighetsområden och den ende som tjänade på det var Hussam Salman som efter att ha skrinlagt höghotellsplaner lät markoptionen gå vidare.
2008 skrev NCC markoption på hamnområdet i Mörbylånga och när optionsavtalet skulle förlängas 2014 valde kommunen att satsa på Hussam Salman. 2015 presenterades ett miljardprojekt med hundra lägenheter, hotell och simhall. Mörbylångas tidigare kommunchef(!) Staffan Larsson klev fram som Salman Invests talesman.
Exploateringen skulle göras i fem etapper. Bostäder på Matros 1 var första etappen. Detaljplanen stannade upp hösten 2018, vilket är det som Hussam Salman anser vara kontraktsbrottet.
Salman anser sig ha kontrakt på att detaljplanen ska beredas ”snabbt och effektivt”. Vad är det?
Det är ett vågspel att ge sig in i tingsrättsförhandlingar. De kan sluta hur som helst. Och i slutänden kan tvisten stå helt utan segrare. För rättegångskostnaderna kan bli mycket omfattande för båda parter.
Även om nu Mörbylånga kommun exempelvis skulle vinna i tingsrätten. Har då Salman Invest råd att betala advokatkostnaderna?
Analysen är att hamnavtalet kommer att kosta Mörbylånga kommun pengar hur eller hur. Inte riktigt så tanken var att skattehöjningen skulle användas...
Så länge tvisten pågår så lär det heller inte att påbörjas något hamnprojekt i Mörbylånga med någon exploatör.