GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Lanserar ny karta: ”Det skall bli lätt att hitta mat på Öland”

I vår lanseras en digital matkarta av Ölands Turism med namnet ”Smaker på Öland”. För att den skall bli tillförlitlig och uppdaterad inleds ett samarbete med Google.
Färjestaden • Publicerad 15 februari 2019 • Uppdaterad 15 februari 2019
Mathias Billmark och Stefan Ahlgren samarbetar med Google för att få en tillförlitlig och uppdaterad digital matkarta lanserad i vår. ”Det är ett sätt att stärka vår profil som smak- och matdestination”.
Mathias Billmark och Stefan Ahlgren samarbetar med Google för att få en tillförlitlig och uppdaterad digital matkarta lanserad i vår. ”Det är ett sätt att stärka vår profil som smak- och matdestination”.
Foto: Maria Wiell

Med många säsongsöppna restauranger, caféer och gårdsbutiker kan det vara svårt för besökare och boende på Öland att hitta riktiga uppgifter om öppettider, såväl på låg- som högsäsong.

– Vi vill att det bli lätt att hitta på Öland och därför vill vi samverka med Google, där finns ofta de mest aktuella uppgifterna, säger Stefan Ahlgren på Ölands Turist.

Verktyget heter Google my Business och där ändrar de olika företagen enkelt sina uppgifter, vilka sedan automatiskt går vidare till hemsidan ”Smaker på Öland”.

– Det skall vara enkelt för oss och enkelt för dem. Då blir det också enkelt för besökare som kommer till Öland att hitta aktuella uppgifter, oavsett årstid.

På matkartan skall det finnas caféer, restauranger, gårdsbutiker och smakhantverkare. Information om öppettider, kontaktuppgifter och en karta för att hitta dit kommer att hämtas från Google.

– Det här är ett pilotprojekt, vi är på gång i både Kronobergs- och Kalmarregionen och nu är Öland först ut, säger Mathias Billberg från IT-plattform Småland & Öland.

Mathias kommer under april månad att ha utbildningar för företagare på Öland, hur de på ett enkelt sätt kan använda sig av Google my Business och på så sätt nå ut allmänheten.

”Smaka på Öland” blir ett komplement till den digitala cykelkarta som Ölands Turism lanserade för ett par år sedan.

– Den har blivit riktigt, riktigt bra. Nu kommer man samtidigt att hitta information om var man kan stanna för att äta och fika, just den dagen och den tiden när man är ute och rör på sig, säger Stefan Ahlgren.

Maria WiellSkicka e-post
Så här jobbar med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.