Här läggs nytt oljegrus på flera öländska ställen: ”Handlar inte bara om pengar, det är bra vägar”
Flera kilometer väg uppe på norra Öland har fått ny beläggning den här veckan. Böda hamnsvägen samt väg 990 från Löttorp till Byrum.
Och sista arbetet är igång för väg 961 mellan Törnbotten och Algutsrum Västra samt 960 mellan Ottenbyvägen och Algutsrum.
– Förmodligen blir det klart på måndag, det är sista beläggningsarbetet i år på Öland, säger Jan–Olof Berg, projektledare på Trafikverket.
Upp mot Böda drar det snart igång med mycket turism och cyklister på vägarna. Hinner den sätta sig?
– Ja, om det funkar som det brukar har vägen satt sig till Midsommar. Om man inte är någon extrem tävlingscyklist ska det inte vara något problem, säger han,
– Vi bevakar läget för vägen. Det blir en del överskott av sten som man sopar av efter några veckor. Sedan måste ha förståelse för att man får köra försiktigt första tiden.
”Det är tio gånger fler fordon på västra sidan.”Jan–Olof Berg, projektledare på Trafikverket.
Kritiken mot oljegruset har växt sig stark efter arbetet på östra sidan där det är stora problem med stenskott och krossade rutor.
– Det är olyckliga omständigheter det här är en metod som använts sedan 60–talet och oftast funkar väldigt bra.
– Det blir flexibla och slitstarka vägar, självläkande med bra friktion.
– Handlar inte bara om pengar. Visst är oljegruset en kostnadseffektiv beläggning men det har även andra fördelar. Det är miljövänligt och trafiksäkert på sikt, säger Janne Berg.
Hur kommer det sig att det är asfalt som gäller på västra sidan men inte östra?
– Det är inte tillräckligt med trafik. Det är tio gånger fler fordon på västra sidan. 5 000 – 6 000 jämfört med 600 – 700 per dag.
– Det är inte tillräckligt med trafik för att halkbekämpningen i vägen ska fungera utan det skulle bli väldigt halt på vägen. Skulle vi lägga asfalt där blir det inte roligt på vintern.