Annons

Extrem racerbil för gatbruk – bara fyra finns i Sverige

Den heter Ford GT. Namnet kanske inte låter så upphetsande för en oinvigd, men när man ser den får en motorintresserad en mindre hjärtklappning. Att bilen sticker ut är bara förnamnet och motorljudet förstärker upplevelsen ytterligare.
Borgholm • Publicerad 23 februari 2023 • Uppdaterad 27 februari 2023
Efter ett drygt års väntan anlände Lasses Ford GT men en biltransport från England där den färdigställdes för leverans.
Efter ett drygt års väntan anlände Lasses Ford GT men en biltransport från England där den färdigställdes för leverans.Foto: Rolf Nilsson

Ägare av bilen är Lasse Uhr i Borgholm. Det är en herre som alltid haft bilar som sitt stora intresse, och särskilt då sportbilar. I början av februari anlände hans nyförvärv, efter drygt ett års väntan. En blåmetallic Ford GT, bestyckad med en V6:a med dubbelturbo som ger 660 hästkrafter och en toppfart på 348 kilometer i timmen!

Men det är inte helt enkelt att bli ägare till denna supersportbil, och att Lasse lyckades beror på att han sedan tidigare är ägare till en Ford GT från 2005.

Annons

– Det var ett av kraven, dessutom måste man ha ett genuint bilintresse. Vidare att bilen körs och inte hamnar på ett museum. Och att man förbinder sig att inte sälja den inom två år för att förhindra spekulation, berättar Lasse.

Ford GT tillverkades först i 1 000 exemplar och han anmälde sitt intresse. Men efterfrågan var så enorm att han inte lyckades få köpa en bil. Ford beslutade dock att tillverka ytterligare 250 exemplar och då blev det grönt ljus.

– Jag fick en förfrågan om jag fortfarande var intresserad. Förmodligen hade man gjort en grundlig kontroll av vad jag var för en figur.

Det ska också tilläggas att endast fyra bilar tilldelades Sverige och en av dem finns alltså i Borgholm.

Lasse Uhr står beredd att krångla sig in i sitt nyförvärv, vilket inte är helt lätt.
Lasse Uhr står beredd att krångla sig in i sitt nyförvärv, vilket inte är helt lätt.Foto: Rolf Nilsson
Lasse Uhrs röda Ford GT har nu fått sällskap av den senaste versionen av den extrema sportbilen.
Lasse Uhrs röda Ford GT har nu fått sällskap av den senaste versionen av den extrema sportbilen.Foto: Rolf Nilsson

Några ytterligare data om Ford GT: Bak sitter det däck med dimensionen 325-30-20 på 11-tumsfälgar och fram 245-33-20 på 8,5-tumsfälgar. Växellådan är en sjustegad Getrag med dubbelkoppling och luften som kyler bakbromsarna passerar genom baklyktornas centrum. Dörrarna öppnas uppåt-framåt, så kallade ”butterfly doors”. Bagageutrymmet är däremot nästan obefintligt, handskfack är nog ett bättre namn. Bilen är också höj- och sänkbar, en knapptryckning fixar markfrigången från tolv till sju centimeter på bråkdelen av en sekund. De olika lägena heter Normal, Wet, Track, Sport och A-Max och det senare måste ställas in för att toppfarten på 348 km/timmen ska kunna nås.

– Hela karossen är gjord i kolfiber och det gäller även bromsskivorna. Bilen är också väldigt bred, 2,2 meter mellan backspeglarna, berättar Lasse och tillägger att det inte bara handlar om en bil utan en upplevelse. En passion kunde han också ha tillagt.

En ganska uppkäftig front med dörrar som öppnas uppåt och framåt, så kallade ”butterfly doors”.
En ganska uppkäftig front med dörrar som öppnas uppåt och framåt, så kallade ”butterfly doors”.Foto: Rolf Nilsson
Man har full insyn i motorrummet där V6-an med dubbelturbo tronar.
Man har full insyn i motorrummet där V6-an med dubbelturbo tronar.Foto: Rolf Nilsson

Ford GT är byggd i en fabrik i Kanada och skeppades till England där den färdigställdes innan leveransen till Borgholm.

Att Lasse Uhr är en riktig bilnörd råder det ingen tvekan om. Genom åren har han ägt åtskilliga bilar, de allra flest sportbilar.

– Min första var en röd Volvo PV Sport, som var lite vassare än den vanliga PV-n. Sedan blev det en Opel Kadett Rallye och därefter en Fiat X1 9, en udda liten bil med mittmotor. Sedan hade jag två Dodge Van och en Alfa Romeo Giulietta Sprint från 1955, som tidigare ägts av grosshandlare Karl Danielson. En annan udda bil var en De Tomaso Longchamp, mer standardbetonad men försedd med en V8-motor.

En Volvo P1800 ES har han också ägt, vilken kuriöst nog var byggd i Borgholm.

Annons

– Bilbyggaren hette Anders Carlsson och jobbade för Volvo. Han köpte en kaross från fabriken i Göteborg och satte ihop en komplett bil i Liljas första utställningshall, berättar Lasse.

Ford GT.
Ford GT.Foto: Rolf Nilsson
Luften som kyler bakbromsarna mynnar ut i centrum av baklyktorna och i mitten sitter de båda utblåsen från den 660 hästkrafter starka V6-an.
Luften som kyler bakbromsarna mynnar ut i centrum av baklyktorna och i mitten sitter de båda utblåsen från den 660 hästkrafter starka V6-an.Foto: Rolf Nilsson
Här ser man luftintagen till bakbromsarna. Ford GT är också en bred bil, hela 2,2 meter mellan backspeglarna.
Här ser man luftintagen till bakbromsarna. Ford GT är också en bred bil, hela 2,2 meter mellan backspeglarna.Foto: Rolf Nilsson

Sedan följde en lång rad med De Tomaso Pantera, inte mindre än 16 stycken. Pantera är en italiensk bil med en amerikansk V8 från Ford. Det fick somliga att den kalla den för en bastard då den inte till 100 procent var italiensk. Men undan gick den och det kan tilläggas att även kungen har en Pantera i sitt garage.

Mängden Pantera kan förklaras med att Lasse har köpt bilarna fördelaktigt och sedan sålt dem då de stigit i värde. Vilket gäller det mesta av hans bilinnehav.

Ännu en bil som förtjänar lite uppmärksamhet var en Aston Martin Vantage SP 10, en specialversion av den brittiska legendaren, med sexväxlad manuell låda, V8 på 436 hästkrafter, toppfart 305 kilometer och med mycket motormuller.

Som kontrast kan man slutligen berätta att Lasse Uhr även har två pyttesmå trehjuliga rariteter från 1950–talet i garaget. Nämligen en Messerschmitt Kabinenroller och en BMW Isetta.

Här saknas innehåll

Här saknas innehåll

Rolf Nilsson
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons